Gemeenteraad Eindhoven zegt nee tegen de Ruit

16 november 2014

Gemeenteraad Eindhoven zegt nee tegen de Ruit

Als het aan de meerderheid van de Eindhovense gemeenteraad ligt, komt de Ruit om Eindhoven er niet. Er moet namelijk eerst worden geïnvesteerd in minder ingrijpende oplossingen, zoals Smart Mobility, en verbreding van de A58 en A67. Dat is uitgesproken tijdens de marathonvergadering op 4 november. Toen moest er namelijk gestemd worden over het voorkeursalternatief wat door de Provincie is voorgelegd. In het coalitie-akkoord was al opgemaakt, dat wat de vier coalitiepartijen betreft, de Ruit er niet komt.

Een actuele motie van SP, GroenLinks, PvdA, D66 en ChristenUnie dwong de raad een simpel ja of nee uit te spreken, en na een verhit debat sprak een grote meerderheid zich uit voor de actuele motie, en tegen de Ruit.

Woordvoerder Corina Lathouwers zegt desgevraagd: "De voorstanders van de Ruit maken een karikatuur van Smart Mobility, iets waarvan de SP gelooft dat dat bijdraagt aan de oplossing voor de verkeersproblemen in de regio. Wij willen geen 850 miljoen euro belastinggeld uitgeven aan een weg waarvan niet eens zeker is dat daarmee de problemen worden opgelost. Daarom roepen we de Provincie ook op om de Ladder van Verdaas aan te houden en eerst te kijken naar de bestaande infrastructuur."

Nog even op een rijtje waarom de SP de Ruit om Eindhoven niet ziet zitten:

• Alle betrokken partijen hebben ingestemd met het werken met de Ladder van Verdaas. Hierbij worden problemen rond mobiliteit aangepakt volgens bepaalde stappen.
  • Een recent onderzoek, de MKBA (Maatschappelijke Kosten Baten Analyse), heeft nut en noodzaak van de aanleg van deze weg nog lang niet aangetoond.
  • Er wordt onherstelbare schade aangericht in natuurgebied Dommeldal en de leefbaarheid van de woongebieden die aan de Ruit liggen zouden ernstig worden aangetast.