h

Behandeling Luchthavenbesluit in Tweede Kamer verbetert positie omwonenden​

28 augustus 2014

Behandeling Luchthavenbesluit in Tweede Kamer verbetert positie omwonenden​

Actiegroep Geen Vluchten Na Elven (GVNE) heeft op 26 juni samen met de Brabantse Milieu Federatie (BMF) en de Belangenvereniging Omwonenden Welschap (BOW) een petitie met ruim 5000 handtekeningen aangeboden aan de Tweede Kamer. Inmiddels hebben de gemeenten Best, Bladel, Bergeijk, Eersel, Oirschot, Veldhoven, Valkenswaard en Waalre zich uitgesproken tegen reguliere vluchten na elven en het verstoren van de nachtrust van hun inwoners. Ook deze moties en brieven zijn in een net pakketje aan de Kamer aangeboden.

Direct na het aanbieden van de handtekeningen is het Ontwerp-Luchthavenbesluit voor Eindhoven Airport behandeld in het Algemeen Overleg Luchtvaart van de commissie Infrastructuur en Milieu. Voor de regering sprak daar staatssecretaris mevrouw Mansveld.
Bijna alle fracties stelden zeer kritische vragen over nut, noodzaak en wenselijkheid van reguliere vluchten na elven op Eindhoven Airport. De staatssecretaris hield echter ijzerenheinig vast aan het ontwerp zoals dat er lag, dus met de mogelijkheid van 8 reguliere vluchten na 23.00 uren met openingstijden van 07.00 tot 24.00 uur.

In dit overleg op 26 juni hebben diverse fracties moties ingediend, die vooral gericht zijn op het aantal vluchten na elven. Er is over deze moties gestemd in het Verlengd Algemeen Overleg op 3 juli. Dat was pal voor het zomerreces. Intussen had de staatssecretaris een brief gestuurd. In die brief stonden enkele toezeggingen. Het schriftelijke en mondelinge optreden van de staatssecretaris heeft ertoe geleid dat de moties niet aangenomen zijn, met uitzondering van één motie van de PvdA die aangehouden is en nog belangrijk kan worden.

Uiteindelijk komt het erop neer dat het Concept-Luchthavenbesluit voorlopig niet is veranderd en dat is ronduit teleurstellend. Wat wel is bereikt, is dat de toezeggingen van de staatssecretaris hebben geleid tot een verzwaarde taakopdracht aan de Alderstafel en tot een versterkte positie van de BOW, de BMF en de randgemeenten aan die tafel.

Gemeenten die wat verder van het vliegveld afliggen krijgen nu ook een vertegenwoordiger aan de Alderstafel. Naast de vertegenwoordiger van Eindhoven zitten er nu daardoor twee vertegenwoordigers van de randgemeenten. Dit moet zijn beslag gaan krijgen in de medegebruiksvergunning die volgt op het Luchthavenbesluit. Verder kan het zijn dat de uitgestelde motie van de PvdA nog invloed gaat krijgen. Dat zal de komende maanden blijken.

De winst zit in de volgende zaken:

  1. De actie heeft veel aandacht gekregen in de Tweede Kamer. Die stelde zich zeer kritisch op over nut ​en noodzaak van late vluchten.
  2. Al in 2010 is in het toenmalige Aldersadvies vastgelegd dat er in 2015 een evaluatie moet komen. Die moest plaatsvinden aan toetspunten als de business case (hoeveel zakelijke vluchten!), hinderbeperking, duurzaamheid en leefbaarheid, en de verplaatsing van een deel van de militaire ​functie. Daar is aan toegevoegd dat het aantal slots tussen 23.00 en 24.00 uur nadrukkelijk aandacht moet krijgen.
  3. ​De staatssecretaris heeft de Alderstafel gevraagd om in het Plan van Aanpak voor de evaluatie ​op te nemen dat de bewoners en de randgemeenten aan de ​Alderstafel hun inbreng zullen hebben bij die evaluatie en bij de advisering over het maximum aantal ​slots tussen 23.00 en 24.00 uur.
  4. De aanvankelijk tijdelijke verrijkingsafspraken tussen Eindhoven Airport, BOW en BMF zullen onderdeel uitmaken van de evaluatie. Daarmee krijgen deze maatregelen in praktijk een formele status en een blijvend karakter. Die verrijkingsafspraken omvatten onder andere de intentie om een werkgroep op te richten om tot innovatieve maatregelen te komen om de hinder te beperken, en afspraken over de verdeling van de milieuwinst (dat betekent ​dat als er stillere vliegtuigen komen, de winst voor bijvoorbeeld 50% opgaat aan meer vliegtuigen en ​voor 50% aan rust voor de omwonenden). Verder omvatten deze afspraken een passage over dat het vliegveld in het weekend een uur later ​opengaat.
  5. ​Zodra de resultaten van de evaluatie bekend zijn, zal de staatssecretaris de Kamer informeren voorafgaand aan een eventuele aanpassing van de medegebruiksvergunning, zodat de Kamer daar ​nog invloed op kan uitoefenen. Deze wijziging kan dus niet meer zelfstandig door de staatssecretaris worden doorgevoerd.

Voor het uiteindelijke aantal vluchten na elven wordt de komende evaluatie die plaatsvindt in 2015 erg belangrijk. Het is daarbij van het grootste belang dat de randgemeenten van Eindhoven samen optrekken met de BOW, de BMF en GVNE, om weerstand te bieden aan de verder volledig door de luchtvaart- en economische belangen gedomineerde Alderstafel.

Geen Vluchten Na Elven blijft actief en gestructureerd betrokken bij de evaluatie en zal de Alderstafel daarvoor benaderen. Wij verzoeken dan ook iedereen die ons steunt om er in de plaatselijke politiek op aan te dringen dat deze nauwe samenwerking tijdens de evaluatie tussen de gemeenten onderling en de bewonersorganisaties tot stand komt en versterkt wordt.

U kunt het verloop van de dingen het beste volgen op de site van het Platform de 10 Geboden voor Eindhoven Airport (www.de10gebodenvoorea.nl) en van de BOW (www.b-o-w.nl). U kunt ook lid worden van de BOW en een steunverklaring tekenen op de site van het Platform. Dat versterkt de positie van BOW en wordt erg op prijs gesteld. De petitiesite zal gedurende de evaluatie open blijven. U kunt de petitie blijven ondertekenen.

Reactie toevoegen

U bent hier