Milieudefensie meet luchtkwaliteit Eindhoven

4 juli 2014

Milieudefensie meet luchtkwaliteit Eindhoven

Milieudefensie heeft op drie locaties in postcodegebied 5612 de luchtkwaliteit gemeten. Het eindoordeel is dat de lucht daar slechter dan gezond is en beter dan de wettelijke norm.

Enkele Milieudefensieleden hebben van februari 2013 t/m januari 2014 op drie locaties in het Eindhovense postcodegebied 5612 de concentratie stikstofdioxide (NO2) in de atmosfeer gemeten. Dit paste in een landelijke campagne van Milieudefensie, die op 98 locaties in den lande tot een bruikbaar jaargemiddelde geleid heeft.

Voor postcodegebied 5612 is gekozen omdat daar nog geen gemeentelijk meetpunt was en omdat de wijk een rol speelt in het strategisch verkeersbeleid van de gemeente. Het is niet het vuilste gebied van Eindhoven (dat is het gebied langs de binnenring). 5612 lijkt wel, meer dan de binnenring, representatief voor Eindhoven.

Milieudefensie heeft het RIVM bereid gevonden om de 98 meetpunten, waar mogelijk, te onderwerpen aan de gangbare modelberekeningen. Dat lukte meestal goed, waaronder bij twee Eindhovense meetpunten. Als toegift kon het RIVM ook concentraties berekenen die van niet gemeten stoffen, namelijk van fijn stof PM10 en PM2.5, en van roet.

Milieudefensie heeft onlangs het Eindrapport meetcampagne Hoe gezond is onze lucht? uitgebracht. Op de website van Milieudefensie staat ook de technische achtergrond van de RIVM-berekeningen.

De meting leidde tot de volgende resultaten (alles in μgr/m3):

NO2 (gemeten) NO2 (berekend) PM10 PM2.5 roet
Achterkant A. Jacobsplein (balkon) 25 30 25 16 1,2
Pastoriestraat (bij basisschool) 35 36 25 16 1,5
Hoek Montgln-Vincent vd Heuvelln 28 32* 25* 16* 1,4*

* Het rekenmodel werkt niet goed werkt bij kruispunten.

Opmerkingen bij de metingen:

• De jaargemiddelde norm voor NO2 is vanaf 2015 40, van PM10 in praktijk 32, en van PM2.5 vanaf 2015 25. Voor roet is er nog geen norm.
  • Een flink deel van deze waarden komt van buiten Eindhoven, met name van fijn stof
  • Het WHO-advies (World Health Organisation) voor NO2 is 40, voor PM10 is 20 en voor PM2.5 is 10
  • De nauwkeurigheid van de gebruikte Palmesbuisjes is 20%, en van het rekenmodel tot 28%. Rond bijvoorbeeld de waarde 36 hangt een onzekerheidsband van ca 10 a 15.
  • Reglementair voldoen de metingen aan de norm, maar de norm voldoet niet. Het WHO- advies geeft een betere indruk van de gezondheidsrisico’s. Het verschil is met name voor fijn stof van belang. Lucht-kwaliteit is van alle milieufactoren de dodelijkste, en daarbinnen weegt fijn stof het zwaarst.
  • De gemeente Eindhoven lijkt zijn gegevens correct aan het NSL aangeleverd te hebben. Die gegevens zijn voor de berekening gebruikt. Er zijn geen rare verschillen tussen metingen en berekeningen. Bij enkele andere gemeenten was dat soms wel zo, met name bij concentraties rond of boven de norm.

Namens de Eindhovense afdeling van Milieudefensie,

Bernard Gerard