Werkbezoek Emile Roemer aan Eindhoven: Gewoon aandacht voor bijzondere mensen

11 maart 2014

Werkbezoek Emile Roemer aan Eindhoven: Gewoon aandacht voor bijzondere mensen

Tijdens zijn werkbezoek aan Eindhoven heeft Emile Roemer een kijkje genomen bij locatie De Visserstraat van het Leger des Heils en bij de Buurtonderneming in Woensel West.

Foto Wouter van Noort

Armoedebestrijding is een van de belangrijkste speerpunten van de SP, ook in Eindhoven. Emile spreekt daarom met mensen die door de armoede geraakt zijn en organisaties die zich sterk inzetten voor armoedebestrijding. Ook burgerinitiatieven die zich richten op de buurt zullen de komende jaren een belangrijk bijdrage gaan leveren aan onze samenleving. De buurtonderneming Woensel West is een goed voorbeeld van zo'n buurtinitiatief.

Foto Wouter van Noort

In de Visserstraat was het duidelijk; mensen die door omstandigheden dakloos zijn geworden of in de schulden zijn geraakt, zijn op hun eigen manier maatschappelijk actief. Velen willen gewoon iets nuttigs doen. Eenmaal in de moeilijkheden, is het heel moeilijk om er weer uit te komen. Nederland loopt over van de bureaucratie: 43 formulieren invullen om een dakloze van een bed en uitkering te kunnen voorzien; medewerkers die het merendeel van hun tijd aan papierwerk moeten besteden in plaats van aan het ondersteunen van de mensen die het nodig hebben; regels die averechts uitwerken, waardoor mensen nog dieper in de ellende komen.

Foto Wouter van Noort

Ook maakt men zich zorgen over werk: nu er bezuinigd moet worden op de Ergon (WSW) wordt de toegang tot werk steeds kleiner. Zonder hulp is het bijna onmogelijk om aan werk te komen. In de Visserstraat kunnen ze er uren over vertellen. Emile vatte het mooi samen: "in al deze voorbeelden blijkt dat de menselijke maat zoek is"

Foto Wouter van Noort

Verder ontstaan er door inzet van de mensen zelf ook mooie initiatieven, zoals het koken op zaterdag. Of het initiatief om de buurt schoon te houden, zodat men geen klachten krijgt over de opvang voor daklozen. Het enige wat hiervoor nodig is, is ruimte en een organisatie die dit faciliteert.

Foto Wouter van Noort

Het uur ging snel voorbij. Emile Roemer luisterde en ging geïnspireerd weer naar Den Haag. Jammer dat Samson en Rutte geen tijd maken om zich te verdiepen in de gevolgen van hun beleid voor deze mensen. Als ze dat wel zouden doen, zouden ze leren dat met weinig aanpassing van de regels, veel mensen een hoop ellende bespaard kan blijven.

Foto Wouter van Noort

De buurtonderneming Woensel West is gevestigd in een deel van de stad waar mensen 10 jaar geleden geen goed woord voor over hadden. Focus, Samenwerking en Volharding zijn hier de toverwoorden. Het kan dus wel. Emile bleef maar vragen. Ieder die bij de buurtwerkplaats betrokken is vertelde enthou siast over wat er is bereikt.

Foto Wouter van Noort

Buurtbewoners, de Coördinator, de Woningbouwvereniging en de gemeente trekken samen op. Er zijn ook nog uitdagingen voor de komende jaren. Trudo heeft de klappen voor de bewoners opgevangen van de verhuurdersheffing. Emile vroeg zich af of Trudo onder het nieuwe regime de komende jaren dit soort wijkaanpak kan blijven ondersteunen of zelfs uitbreiden naar andere wijken. De verhuurdersheffing en andere regels maken dit waarschijnlijk onmogelijk.

Foto Sas Schilten

Verder zullen de andere partners moeten blijven faciliteren in de vorm van het instandhouden van het wijkgebouw en het leveren van beroepskrachten die de vrijwilligers ondersteunen, ook nu het goed gaat in de wijk en het meeste door de bewoners zelf wordt gedaan.

Foto Sas Schilten

De wijk praat nu mee hoe de WMO en het nieuwe jeugdbeleid in de vorm van WIJ Eindhoven, onderdeel kan worden van de buurtwerkplaats. Uiteindelijk wil iedereen lekker wonen, in een veilige buurt waar wat te doen is voor elke leeftijd.

Foto Sas Schilten

Kortom een inspirerend werkbezoek, waarbij duidelijk werd dat de landelijke politiek en de gemeentelijke politiek samen moeten werken aan een 100% sociaal Nederland.

Foto Sas Schilten

In Eindhoven zijn we er klaar voor.

Caro Goudriaan