Vier jaar Liberaal college en nog geen goed detailhandelsbeleid

12 maart 2014

Vier jaar Liberaal college en nog geen goed detailhandelsbeleid

Met op het podium een grote afvaardiging van de Federatie Ondernemersvereniging Eindhoven (FOE) en een nog grotere afvaardiging van de gemeenteraad, startte maandagavond een lang verkiezingsdebat over het Eindhovense detailhandelsbeleid.

Dat een groot aantal sprekers niet zorgt dat een debat interessant wordt, bleek al snel. Elke partij, die nu met 2 of meer zetels in de raad zit, had een afgevaardigde en mocht over elk onderwerp iets zeggen. Dus hoe de voorzitter het ook probeerde, het lukte hem niet om de herhalingen tegen te houden.

Thema’s als 'wat heb je de laatste 4 jaar betekend voor de Eindhovense detailhandel, beleidsnota detailhandel, leegstand van winkels, zondagse winkelopenstelling, veiligheid in winkelstraten, betaalbaar openbaar vervoer, parkeerbeleid en financiën' passeerde de revue. Genoeg onderwerpen en heel veel min of meer gelijke antwoorden van de diverse partijen.

Raadslid Ernest Maas was vanuit de SP aanwezig. Misschien dat het aan zijn plaats lag in het gezelschap (door zijn rolstoel kon hij niet tussen de andere raadsleden op het verhoogde podium staan), maar hij wist gelukkig op verschillende momenten het SP geluid te laten horen en de discussie wat politieker te maken.

Ernest gaf aan dat het hem verwonderde dat er nu toch 4 jaar een liberaal college was, maar dat dit niet heeft geresulteerd in een goed actueel beleid voor de detailhandel. Jammer genoeg wilde geen van de college partijen hierop reageren.

Aan het einde beloofde iedereen natuurlijk dat ze in de nieuwe raadsperiode gaan zorgen dat er een up-to-date beleidsnota detailhandel gaat komen. Ernest sprak als enigste uit, dat hij hoopt dat de FOE hem er op gaat aanspreken als de raad deze beleidsnota te lang laat liggen. Concreet, precies zoals we het als SP graag zien.

Anke van Hest