Verzet tegen oprekken openingstijden Eindhoven Airport groeit snel

29 maart 2014

Verzet tegen oprekken openingstijden Eindhoven Airport groeit snel

Op vrijdag 28 maart 2014 stond het volgende overleg van de Alderstafel gepland over het vliegveld. Dat was voor de actiegroep Geen Vluchten Na Elven een goede aanleiding om de tussenstand van de (nog steeds lopende) petitie aan te bieden (toen ruim 4500 en inmiddels 4700).

Op de foto's Hns Alders die een demonstratief bord aangenomen en het bord zelf.

In zijn reactie draaide Alders op de bekende mistige manier om het probleem heen. De actie gaat dan ook door. Zie hier het persbericht:

Eindhoven Airport zal de komende jaren groeien van 18.000 vluchten in 2010 tot 43.000 in 2020. Om deze groei mogelijk te maken zijn afspraken gemaakt en vastgelegd in het Alders Advies Eindhoven Airport. Deze afspraken moeten in een nieuw luchtvaartbesluit worden verankerd, wat in het najaar 2013 ter inzage is gelegd.

Dit nieuwe luchtvaartbesluit maakt 8 REGULIERE (dus vooraf geplande) landingen mogelijk tussen 23.00 en 24.00, en ook in het weekend mag al vanaf 07.00 worden gevlogen. Naar mening van de Belangenvereniging Omwonenden Welschap (BOW), de Brabantse Milieu Federatie (BMF) en de randgemeenten rondom Eindhoven is dit nooit zo afgesproken en nooit zo bedoeld. Ook omwonenden komen massaal in verzet tegen deze sluipende oprekking van de openingstijden en zien hun nachtrust aangetast. De actiegroep GEENVLUCHTENNAELVEN heeft dit verzet gekanaliseerd in een petitie, die in korte tijd door ruim 4500 mensen is ondertekend.

De Alders Tafel komt vrijdag 28-3-2014 opnieuw bijeen. Voorafgaand daaraan zal de actiegroep GEENVLUCHTENNAELVEN de petitie aanbieden aan de Hr. Alders, samen met de moties die inmiddels door de gemeenteraden van Best, Bergeijk, Bladel, Son en Breugel, Veldhoven en Waalre zijn aangenomen. Deze gemeenten vertegenwoordigen gezamenlijk 152.000 inwoners.

In een open brief wordt de Alders Tafel gevraagd zich opnieuw te bezinnen op de inhoud van haar afspraken rondom de openingstijden. Enerzijds zijn deze afspraken niet eenduidig, gezien de verschillende uitleg die eraan wordt gegeven, anderzijds is het zo vertalen ervan in het voorliggende Ontwerp Luchthavenbesluit niet nodig en niet wenselijk.

Adressen websites:
www.geenvluchtennaelven.nl of www.gvne.nl http://www.petities24.com/geen_vluchten_na_elven

Bernard Gerard