Totaal geen debatmoeheid bij ouderendebat OVO

14 maart 2014

Totaal geen debatmoeheid bij ouderendebat OVO

Wie dacht dat het politiek debat bij de ouderenorganisatie OVO traag en saai zou worden, kwam van een koude kermis thuis. Van debatmoeheid, waar het ED eerder over repte, was totaal geen sprake.

Misschien was het juist door de afwezigheid van de pers (tenminste ik zie niks in de krant staan) dat men wat meer van het achterste van zijn tong liet zien of omdat de peilingen van de landelijke collegepartijen steeds slechter worden. Hoe dan ook, het was gisteren een levendig debat.

Bijna alle partijen hadden een afvaardiging gestuurd, waardoor er elf kandidaten stonden. Journalist en discussieleider Hans Horsten ging gedreven de uitdaging aan. Dat bleek al gauw een hele klus. Het publiek liet regelmatig merken als ze het ergens totaal niet mee eens waren. En daar hadden ze geen microfoon voor nodig. Het debat werd daardoor af en toe vrij hectisch. Na twee uur zat bijna het hele publiek nog steeds op het puntje van de stoel. De voorzitter van de OVO constateerde tot slot dat hier geen spraken was van debatmoeheid. En dat is iets waar het toch om gaat, zo lijkt mij.

Aan de hand van een aantal stellingen mocht iedere kandidaat reageren. De college partijen stonden toevallig langs elkaar en het was bijzonder om te zien dat als ze in het nauw gedreven werden ze op een kluitje gingen staan bij de microfoon. En als het dan weer rustig werd stonden ze weer netjes langs elkaar.
Belangrijke onderwerpen als ‘De gemeente voert WIJ Eindhoven in een te hoog tempo door’, ‘Eindhoven is niet innovatief genoeg op het gebied van wonen voor ouderen’ en ‘Er wordt in Eindhoven een te groot beroep gedaan op vrijwilligers en mantelzorgers’ zorgde al gauw dat de coalitie en de oppositie tegenover elkaar stonden zoals in de raadszaal. Alleen lieten ze elkaar hier jammer genoeg niet altijd uitpraten.

Terwijl ik eigenlijk mee gekomen was om het verslag te maken, lukte mij het niet om te reageren vanuit de zaal. Op de stelling ‘Er wordt in Eindhoven een te groot beroep gedaan op vrijwilligers en mantelzorgers’ riep wethouder List (VVD) meteen de zaal in “En wat is daar mis mee?”. Ik viel zowat van de tafel waarop ik zat, want als werkende mantelzorger en vrijwilliger heb ik natuurlijk best wel een reactie op deze ongenuanceerde opmerking. En dat ook nog van een wethouder!

Gelukkig was ik niet de enige in de zaal die meteen heftig reageerde. Een fatsoenlijkere reactie naderhand van List kwam niet verder dan “We moeten het wel per geval bekijken, maar de VVD wil wel eerst bekijken wat kan iemand zelf”. Een antwoord waaruit duidelijk blijkt dat ze totaal niet weet waarover ze praat.

Na afloop werd er geanimeerd nagepraat en kwamen er veel positieve reacties op dit levendig debat. Een tip voor iedereen die er niet bij was: ga over vier jaar naar het OVO debat, daar gebeurd tenminste wat.

Anke van Hest