Slogan ‘mantelzurger van ut joar’ slaat aan

2 maart 2014

Slogan ‘mantelzurger van ut joar’ slaat aan

SP-ers zijn gewoon op straat te vinden. Ook in de Eindhovense Carnavals optocht, zoals bijna ieder jaar. De slogan ‘mantelzurgers van ut joar’ oogstte veel waardering. En dat was juist de bedoeling, want mantelzorgers verdienen dat zeker.

Voorop in de wandelgroep van de SP liep onze Bianca van Kaathoven: De lijsttrekker. Haar lijst is natuurlijk 100% sosjaal. De groep was verder opgetuigd met mantelzorgers en oudjes met een rollator. Ze hadden van alles bij zich, van schoonmaakspul tot klusmateriaal. Want in de participatiemaatschappij moeten de mensen alles zelf doen.

Samen gingen ze in 't publiek op zoek naar mantelzorgers. Als ze er een gevonden hadden dan kreeg deze mantelzorger een sticker ‘100% sociaal’. Wie geen mantelzorger was, kreeg sponsje. Om gauw mee te helpen.

Opvallend was hoeveel mantelzorgers er gevonden werden en er dus stickers geplakt konden worden. De loopgroep kreeg veel positieve reacties van het publiek. Sommigen riepen ons zelfs na met “Succes op 19 maart, ik ga in ieder geval SP stemmen!”

Kandidaat raadslid Marcel Lathouwer was voorzien van een bord met de tekst ‘Dé wilde nie! Wij ôk nie!’. Hij ging langs de mensen met de vraag of ze een participatiemaatschappij wilden. Al  snel was duidelijk dat niemand dat wilde. Tja, dat stemt  tot nadenken.

De optocht had dit jaar veel oponthoud. Iemand reageerde al: “Je hoeft niet meer te klagen op de NS, dit schiet helmaal niet op”. Bianca merkte laconiek op “Dit gewacht in de optocht lijkt wel een raadsvergadering, even wachten, opschorten en dan weer even vergaderen!”

De ludieke sketch van de SP om aandacht te trekken op een luchtige manier voor alle politieke perikelen is zeker geslaagd. Dat hierbij meteen de waardering aan alle mantelzorgers geuit werd, was een gouden zet.

Campagneteam SP Eindhoven