Raadsverkiezingen (IV): Niet stemmen is instemmen

2 maart 2014

Raadsverkiezingen (IV): Niet stemmen is instemmen

Stemmen betekent letterlijk jouw stem laten horen. In Nederland is stemmen een recht en niet een plicht, zoals bijvoorbeeld in België. Maar het is een illusie te denken dat je je aan de raadsverkiezingen kunt onttrekken door niet of blanco te stemmen. In dat geval stem je in met de zetelverdeling die tot stand is gekomen door de keuzes van mensen die wél hebben gekozen.

In totaal dingen er op 19 maart maar liefst 15 partijen mee naar de 45 Eindhovense raadszetels. Bij de vorige raadsverkiezingen bracht ruim 56% bracht zijn stem niet uit. Dit betekent dat de stem van de Eindhovenaar die wél ging stemmen dubbel woog en dus meer invloed had.

Niet-stemmen betekent dus letterlijk je stem weggeven aan iemand die wel stemt. Niet-stemmen betekent de keuze overlaten aan anderen. Niet-stemmen betekent instemmen met de keuze van anderen, zonder dat je weet wáár je mee instemt.

Dat weet je pas nadat de uitslagen van de verkiezingen bekend zijn. Je hebt dan niets meer in de pap te brokkelen, maar bent wel mede-verantwoordelijk voor welk beleid er dan ook zal komen. Mocht je bij de vorige raadsverkiezingen niet hebben gestemd, maar bent je wel blij met het huidige politieke beleid in Eindhoven, dan is dit tot stand gekomen ondanks jouw niet-stemmen en niet dankzij jouw niet-stemmen.

Als burger van Eindhoven is het jouw recht én verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de juiste mensen de verantwoordingsvolle rol van volksvertegenwoordiger in de Eindhovense gemeenteraad vervullen.

Wat je ook doet, doe het bewust en met overtuiging.

Rob de Kruif
Redactie SP Eindhoven

Dit artikel maakt deel uit van een zesluik rond de Tweede Kamerverkiezingen. Volgende week deel vijf: "De coalitie, water bij de wijn".