Politieke markt in Woensel

17 maart 2014

Politieke markt in Woensel

Zaterdag 15 maart was de SP ook aanwezig op een politieke markt, georganiseerd door de bewoners verenigingen uit Oud Woensel.

Foto Sas Schilten

De bewonersverenigingen hopen hier drie dingen mee te bereiken, namelijk: Dat de verschillende politieke partijen beter op de hoogte zijn van wat er specifiek in deze wijk speelt. Dat het gesprek tussen burger en politicus meer inhoud krijgt (burgers moeten minder zeuren en meer concreet worden) en Dat mensen die zich betrokken voelen bij de wijk eerder naar voren stappen en mee gaan doen met de bewonersverenigingen.

Foto Sas Schilten

Dat is precies waar de SP naar streeft. Wat is dan een betere locatie dan de Woenselse Markt. Er waren kramen voor iedere partij, dus voor elk wat wils op de markt.

Foto Sas Schilten

Een aantal wijkbewoners heeft van de oproep gebruik gemaakt en aangegeven wat men graag wil. Dit is wat men heeft opgeschreven:

• "Sinds er betaald parkeren is op de Woenselse Markt, staan er heel veel auto's in de wijk. Er is geen plaats meer voor de bewoners. Er wordt gesproken over belanghebbenden parkeren, maar men wil/kan daar geen honderden euros voor betalen. Het is immers niet de schuld van de bewoners, dat ze niet in de wijk kunnen parkeren."
  • "Parkeergelegenheid is te duur."
  • "Er zijn te weinig parkeerplaatsen bij de Muziekschool."

Foto Sas Schilten

Parkeren is duidelijk een belangrijk punt in Oud Woensel. De SP streeft naar een autovrije binnenstad en zo min mogelijk auto's in de wijken eromheen. Het moet niet zo zijn dat de parkeeroverlast zich dan verplaatst naar de naastgelegen wijken. In de komende raadsperiode gaan we met de bewoners en ondernemers kijken wat de beste oplossingen kunnen zijn.

• "Laat verhuurders van winkelpanden een leegstandsbelasting betalen. Dan zakken ze vanzelf in de huurprijzen."

Foto Sas Schilten

Het is duidelijk dat leegstand een ergernis is voor iedereen. Creatieve ideeën zal de SP aan de wethouder voorleggen.

• "Overlast van jongeren met brommers aanpakken."
  • "Houtstraat is onveilig. Je auto wordt er opengebroken."

Foto Sas Schilten

Veiligheid is een belangrijk thema voor veel wijken. Samen met bewonersverenigingen maakt de SP zich hard voor verbetering.

• "Geen onnodig geld uitgeven aan Catarinaplein, Blobs, 18-Septemberplein, en andere dingen in de binnenstad."

Foto Sas Schilten

Zorgvuldig omgaan met de financiën in de stad. Dat is een punt wat de SP expliciet in haar programma heeft.

• "Zorgen voor zorg en de bieb moet blijven."
  • "Zorg is te duur; 500 Euro eigen risico."

Foto Sas Schilten

Dit zijn zorgen die door de SP gedeeld worden.
We zijn benieuwd naar de reacties van de andere partijen.

Foto Sas Schilten

De markt werd mogelijk gemaakt door: St. Bewonersbelangen Kruisstraat/Woenselse Markt, Vereniging Oud Woensel, Bewonerscomité Vredesplein, Huurdersorganisatie Bakkerstraat, Bewonersinitiatief Gildebuurt.

Caro Goudriaan