Aan alle jongeren die niet gaan stemmen!

18 maart 2014

Aan alle jongeren die niet gaan stemmen!

Al wekenlang ontkom je er ook als jongere niet aan: de gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart. Politici op straat en in de stad die je een papiertje in de hand duwen met wat zij voor de stad willen.

De ene partij zet lollies in, een ander condooms en weer een ander huurt een heel springkussen. En dat doen ze allemaal voor jou. Of beter gezegd: voor jouw stem.

Jongeren zijn namelijk een gewilde doelgroep voor politieke partijen. Onderzoek wijst namelijk uit dat een groot deel van de jongeren niet stemt. Daar heeft iedereen zijn of haar eigen reden voor: Het interesseert je niet; je hebt je er niet in verdiept; geen tijd; politici zeggen wel altijd zus, maar doen vervolgens zo.

De gemeentepolitiek zou juist het dichtste bij de mens moeten staan. De beslissingen die de gemeenteraad neemt gaan namelijk veel vaker over zaken in jouw directe omgeving, dan de beslissingen uit Den Haag. En omdat deze beslissingen jou aangaan, heb jij het volste recht om er wat over te zeggen en er wat van te vinden. Wat jij vindt, heeft zelfs invloed op wat er gebeurt in de stad. En de gemeenteraad heeft jou nodig om de juiste beslissingen te maken. Niet alleen op 19 maart, maar ook daarna.

Wij vinden, dat de gemeenteraad er niet zit om óver jou te beslissen, maar mét jou. Wij vinden dat de gemeenteraadsleden moeten luisteren naar iedereen in de stad, dus ook naar jongeren. Wat ons betreft, ben je steeds opnieuw aan het stemmen: op 19 maart bepaal jij wie er aan de knoppen zit – en daarna bepaal jij waarover.

Wij blijven ons voor jou inzetten, in de raad en op straat. Daar kan je ons aan houden.
Succes met stemmen!

Corina Vogelaar, 23
Lydia van Oostenbrugge, 17

Corina staat op plaats 4 op de kandidatenlijst voor de SP, Lydia op 20. Beiden zijn actief voor ROOD (jong in de SP) Eindhoven.