Raadsverkiezingen (II): Telt uw stem?

16 februari 2014

Raadsverkiezingen (II): Telt uw stem?

Je hebt je ongetwijfeld wel eens afgevraagd wat de invloed van jouw ene stem is bij de gemeenteraads-verkiezingen. Je bent tenslotte één van de grofweg 170.000 Eindhovense stemgerechtigden. Ziet jij je stem nog ergens terug?

Het antwoord is: 'Jazeker'. Bij de gemeenteraads-verkiezingen mag jij als kiezer een stem uitbrengen op een kandidaat-volksvertegenwoordiger na keuze van de kandidatenlijst van een partij. Je kunt geen stem uitbrengen op een politieke partij als geheel.

Het aantal raadszetels dat de partij uiteindelijk krijgt wordt bepaald naar ratio van het aantal ontvangen stemmen op kandidaten van de partij en het totaal aantal uitgebrachte stemmen. Het aantal zetels dat een partij in de gemeenteraad mag bekleden is dus evenredig representatief aan het aantal ontvangen stemmen.

De Eindhovense gemeenteraad heeft 45 zetels. Laten we even van uitgaan dat alle stemgerechtigden ook hun recht uitoefenen. Dan zijn er voor het verkrijgen van één zetel ongeveer 3.800 stemmen nodig, of te wel het één-vijfenveertigste deel van de stemmen.

Niet iedere stemgerechtigde gaat stemmen. Daardoor zijn er effectief minder stemmen nodig voor een zetel. Bij een lagere kiezersopkomst weegt uw uitgebrachte stem dus zwaarder. De som van het totaal aantal uitgebrachte stemmen gedeeld door de het aantal zetels wordt de kiesdeler genoemd.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2010 was het opkomstpercentage 43.59 procent (waarvan 0.26 procent blanco of ongeldig, bron: verkiezingsuitslagen.nl). De kiesdeler was daarmee 1634. Wil een partij of lijst een zetel in de raad bemachtigen moet het totaal aantal stemmen op kandidaten van die partij of lijst hoger zijn dan 75 procent van de kiesdeler oftewel 1.225 stemmen.

Veel stemmen voor een politieke partij betekent veel zetels in de gemeenteraad. Hier ziet jij dus je stem direct terug.

Wat je ook doet, doe het bewust en met overtuiging.

Rob de Kruif
Redactie SP Eindhoven

Dit artikel maakt deel uit van een zesluik rond de Tweede Kamerverkiezingen. Volgende week deel drie: "Uw voorkeurstem telt ook".