Jong geleerd is oud gedaan

22 februari 2014

Jong geleerd is oud gedaan

Dat de SP sponsjes nog steeds populair zijn bleek afgelopen vrijdag weer op de weekmarkt in Stratum. Op het Gerardusplein was een team van vijf SP-ers op pad met sponsjes en de verkiezingskrant.

Al gauw kwam een trouwe fan voorbij die riep “Ik stem al jaren SP dus geeft je krant maar aan iemand anders”. Zo’n markt nodigt uit je waren aan te prijzen, zo moet SP-er Mariken Haans (nummer 10 op de lijst) gedacht hebben. Zij riep als een volleerd marktvrouw “Mensen denk aan ons op 19 maart”. Sommige passanten sprak dit aan en maakte gebruik om een praatje met ons te maken.

En juist dat is iets waar we het om doen. Twee oudere dames wilden graag weten waarom de bus niet meer gratis is voor 65 plus. De uitleg dat het nog wel gratis is voor minima begrepen ze, maar vonden ze toch erg jammer. “Maar ze bleven echt niet achter de geraniums zitten hoor!” zo wisten ze ons te verklappen.

SP kandidaat Marcel Lathouwers (nummer 6) had verschillende leuke gesprekken. Een opvallende reactie was “Ik heb altijd rechts gestemd, maar ben nu helemaal teleurgesteld. De VVD en de PvdA zijn alles aan het afbreken. Daarom ga ik nu SP stemmen”.

Twee vrouwen van begin 60 hadden de volgende motivatie om te gaan stemmen “Onze grootmoeder heeft nog echt op de barricade gestaan en gevochten voor het vrouwenstemrecht. Dus wij gaan altijd stemmen en altijd op een vrouw op een verkiesbare plaats. De stem gaat nu ruim tien jaar naar de SP want de PvdA is geen partij van de arbeiders meer”. Onze nummer 1 Bianca van Kaathoven heeft er dus weer één stem bij.

Anke van Hest