SP wil nieuwe zienswijze over 'De Ruit'

11 december 2013

SP wil nieuwe zienswijze over 'De Ruit'

In de raadscommissie Economie en Mobiliteit van 10 december stond de zienswijze over de Ruit op de agenda. Deze zienswijze geeft de mening weer van de gemeenteraad over het voorstel van de zogeheten Noordoostcorridor.

Met het aannemen van de motie in de Tweede Kamer  staat de realisatie van de Ruit op losse schroeven. Daarom hoefde er die avond ook niet gediscussieerd te worden over de te tekenen bestuursovereenkomst – die is namelijk (nog) niet aan de orde.

Over de conceptzienswijze was de SP erg duidelijk. Die mocht wel wat duidelijker worden uitgesproken.
Er zijn inmiddels al zoveel verschillende onderzoeken geweest met een negatieve uitkomst, dat verschillende overheids- en particuliere instellingen hun vraagtekens bij het hele project hebben. Zo is de adviescommissie van de Provincie negatief over het voorstel; vindt de ANWB nut en noodzaak niet voldoende bewezen en inmiddels heeft dus ook het Rijk gevraagd om een betere onderbouwing van de plannen. Ook valt de maatschappelijke kosten en baten analyse (MKBA) negatief uit.

De SP vindt dat de provincie inmiddels genoeg informatie heeft en vraagt zich af hoeveel onderzoeken de Provincie nog nodig heeft. Ook dit moet volgens de SP worden opgenomen in de zienswijze.

De SP vindt ook dat de alternatieven, die in de Tweede Kamer motie staan, in de zienswijze terug moeten komen. Het gaat hierbij om de realisatie van station Acht (Eindhoven-Noord/Airport), de verbreding van de A58 en A67, en het aanpakken van de bestaande knelpunten op de N279.

De meeste partijen waren het over deze punten met elkaar eens. De wethouder gaat nu aan de slag met de definitieve versie van de zienswijze, zodat die na goedkeuring van de partijen naar de Provincie kan worden gestuurd.

Corina Vogelaar