Raad steunt SP motie nachtopvang

18 december 2013

Raad steunt SP motie nachtopvang

In de laatste gemeenteraadsvergadering van 2013 kwam de SP met een actuele motie over de nachtopvang. De motie roept op om een systeem in te voeren, zoals in Heerlen, om de eigen bijdrage voor de nachtopvang te innen via de uitkering. Ook wil de SP dat er tot die tijd flexibel wordt omgegaan met de nieuwe eigen bijdrage.

Sinds 2 december 2013 moeten de mensen die bij de nachtopvang aankloppen een eigen bijdrage van 4 euro betalen. Dit bedrag moet bij binnenkomst worden betaald. Heeft iemand niet genoeg geld bij zich, wordt de toegang geweigerd.

Voor de SP is het heel duidelijk: Niemand zou buiten moeten slapen. De wethouder heeft voor deze invoering een erg ongelukkig moment uitgekozen, rond 2 december staat namelijk de winter voor de deur. Bovendien werkt de 4 euro drempelverhogend voor de gebruikers van de nachtopvang.

In de gemeente Heerlen is de dag- en nachtopvang gekoppeld aan de uitkering. Dit houdt in dat het bedrag van de uitkering wordt ingehouden en dat de mensen aan de deur niet tegen de betalingsdrempel lopen. Ook zijn de daklozen niet de hele dag bezig om 4 euro bij elkaar te krijgen.

De motie werd door veel partijen gesteund en haalde dan ook een meerderheid. Alleen VVD en D66 stemden tegen.

De wethouder benadrukte dat in het geval van de winterregeling de opvang nog steeds gratis is en gaf ten slotte aan met de betrokken instanties in overleg te gaan om de motie uit te kunnen voeren.

Corina Vogelaar