Positieve geluiden over Eindhoven op weg

13 november 2013

Positieve geluiden over Eindhoven op weg

Dinsdagavond 12 november werd in de raadscommissie Economie en Mobiliteit het onderwerp ‘Eindhoven op weg’ behandeld. ‘Eindhoven op weg’ is de nieuwe mobiliteitsvisie van het college, met als doel om Eindhoven in 2040 energieneutraal te laten zijn en te zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer.

Om dit voor elkaar te krijgen, moet er meer aandacht worden besteed aan de voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer. Onder andere door een beter opgebouwd en uitgebreider netwerk van voetpaden en pleinen, snelfietspaden en een Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV).

Eindhoven op Weg

De SP is het op de grote lijnen met deze visie eens en benadrukte dat enkele punten ook in het SP-programma voorkomen. Toch zijn er wat kritische punten, waar wij ons wel zorgen over maken. Een voorbeeld hiervan is de luchtkwaliteit binnen de ring. Er zijn plaatsen waar de Europese normen voor luchtkwaliteit worden overschreden, daar moet volgens de SP absoluut een halt toe worden geroepen. De SP pleit daarom ook voor een uitbreiding van de milieuzone in de binnenring, maar de wethouder en andere partijen zagen daar geen heil in.

Ook heeft de SP nog kanttekeningen bij de doorkruising van de ringweg door langzaam verkeer. In de visie wordt het autoverkeer meer over de ring geleid dan dwars door de binnenstad. Dit is een goed teken. Maar in de visie staat ook dat het kruisende langzaam verkeer van ondergeschikt belang zal zijn, ten opzichte van de automobilist op de ringweg. De wethouder vreest opstoppingen op de ringweg als de automobilist ondergeschikt zou zijn. De SP zal deze ontwikkeling zeer kritisch blijven volgen.

Vooralsnog ligt hier een mooi plan op tafel waar de SP en bijna alle andere partijen mee in kunnen stemmen.

Corina Vogelaar

Visie Eindhoven op Weg