DAF-medewerkers leggen werk neer

12 oktober 2013

DAF-medewerkers leggen werk neer

In Eindhoven legden vrijdag 11 oktober zo’n 500 medewerkers van DAF het werk neer. De Eindhovense SP kreeg er hoogte van en wilde deze mensen graag een hart onder de riem steken. De medewerkers die mee deden aan de Estafette-stakingen in de Metaalsector willen gerespecteerd en gewaardeerd worden. Men wil gewoon goed werk.

In de zomer van dit jaar liepen CAO-onderhandelingen tussen de Vakbonden en de werkgevers in de metaalsector spaak. In het klein- en grootmetaal werken samen zo’n 475.000 mensen. Dit betreft dus één van de grootste CAO’s van het land. In juni waren er 2500 mensen op de been en in september zo’n 1750.

Voor het DAF-museum

Vandaag alleen in Eindhoven waren het er al zo’n 200, terwijl er 500 hun werk hebben neergelegd. In Bunnik kwamen zo’n 600 mensen uit heel het land bijeen. Kennelijk is men het niet zo eens met de arbeidsomstandigheden en de verloning.

Waardering voor inzet

De vakbondsleden eisen dan ook:

• Een normale en dus structurele loonsverhoging van 2,5%;
  • Verbetering en daardoor geleidelijk afschaffen van de lage jeugdlonen, waardoor de sector voor jongeren aantrekkelijker wordt;
  • Behoud van seniorendagen zodat het werk gezond volgehouden kan worden. Tevens zodat er ruimte is voor jongeren om in te stromen;
  • Handhaven van de ‘Gelijk Werk Gelijk Loon’-maatregelen, zodat er geen goedkopere krachten kunnen worden ingehuurd en concurrentie op arbeidsvoorwaarden voorkomen wordt;
  • Goede afspraken over hoe vakmensen te behouden voor de sector en de mogelijkheid je te scholen;
  • Sectorale afspraken over de uitkering bij het derde jaar WW.

Op naar de DAF-fabriek

De SP vind het goed dat deze mannen en vrouwen opkomen voor zichzelf en voor hun collega’s, die thuis zitten of aan het werk waren. We wilden hen dan ook een hart onder de riem steken en liepen met de mars mee.

Medewerkers zijn trots op hun werk

Tijdens de mars spraken we met vele leden en vroegen hen wat de beweegredenen zijn om mee te doen. Velen lopen mee omdat de verloning niet klopt, er werd gesproken over loonschalen en over verschillen tussen werknemers die hetzelfde werk uitvoeren. Een aantal hadden het over de waardering. Men wil graag gewaardeerd worden om het vak dat ze uitoefenen. De ene had het over de manier waarop er met mensen wordt omgegaan en de ander had het over de politiek die dit soort toestanden kweken en over het achterblijven van het salaris ten opzichte van de kosten voor het levensonderhoud. “Het werd onderhand tijd dat we er iets aan deden”

Aanbieden van de eisen

Men liep er in ieder geval niet voor niets en was vooral erg trots op zichzelf. Zeker wanneer we hen toefluisterden dat ze goed bezig zijn. "Het is belangrijk voor de toekomst om nu actie te voeren voor een goede CAO. Mijn familie werkt samen al meer dan 200 jaar bij de DAF!", aldus een trotse werknemer.

Persoonlijk contact

Dat is nu precies waar het om draait!

Marcel Lathouwers