Actiecomité Huuralarm Eindhoven op bezoek bij 'Thuis'

3 oktober 2013

Actiecomité Huuralarm Eindhoven op bezoek bij 'Thuis'

Op woensdag 2 oktober 2013 organiseerde het Actiecomité Huuralarm een actie tegen de verhuurdersheffing. Directe aanleiding tot deze actie is een vergadering van Aedes, de vereniging van woningcorporaties, die op 3 oktober 2013 zal plaatsvinden.

Dit wordt een heel spannend overleg, omdat er nogal wat te kiezen valt voor de woningcorporaties. Ziet het er straks nog wel allemaal hetzelfde uit? We wilden het persoonlijk komen vragen.

Leden van het Actiecomité Huuralarm

Aedes is een belangenorganisatie waarbij de meeste woningcorporaties zijn aangesloten. Op die vergadering zal door de leden, de woningcorporaties dus, gestemd worden over een akkoord dat Aedes met de regering heeft gesloten. Aedes belooft dan af te zien van verder verzet tegen de verhuurdersheffing. De verhuurdersheffing is een heffing die de regering aan de woningcorporaties oplegt en die uiteindelijk te laste van de huurders zal komen, waardoor de huurders nog verder financieel in het nauw komen. Daarnaast zal de verhuurdersheffing het voor de woningcorporaties moeilijker maken om voor betaalbare woningen te zorgen, of ze überhaupt fatsoenlijk te onderhouden.

De heffing is in de ogen van het Actiecomité Huuralarm een perverse prikkel. Corporaties zouden weer terug moeten naar hun oorspronkelijke bestaan. Ze worden in feite gestraft door miljarden per jaar af te dragen en er niets voor terug te zien. Ondertussen komt het op het bordje terecht van de huurders, van de kwaliteit van de woningen en van de leefomgeving. Corporaties lijken op deze manier wel een belastingkantoor. Dit afgedragen geld kan men beter ergens in investeren, zo is het credo van velen.

De actie vond plaats bij het kantoor van Thuis. Thuis is een woningcorporatie die ontstaan is uit een fusie van de woningcorporaties Aerts Swaans en Domein.

Er was een vertegenwoordiger van Thuis aanwezig. De vertegenwoordiger van Thuis deelde mede dat nog niet besloten was of Thuis morgen op de vergadering voor of tegen het akkoord zou gaan stemmen. Het besluit hierover zou pas op de vergadering zelf vallen. Hij verwachtte dat de vergadering niet zo maar zonder slag of stoot akkoord zou gaan met het voorstel. Hij verwachtte dat er veel vragen van leden, woningcorporaties, zouden komen. Hij wees er op dat de verhuurdersheffing er waarschijnlijk ook wel zou komen als Aedes het er niet mee eens was en dat de hele politiek, met uitzondering van de SP, de verhuurdersheffing steunde.

Het stembiljet hebben we zelf maar ingevuld

Aan het eind van de bijeenkomst kreeg de vertegenwoordiger van ‘Thuis een bord in de vorm van een stembiljet, waarop gekozen kon worden voor de huurders of voor Minister Stef Blok. We hebben het maar even zelf voor hen ingevuld, zodat het wat makkelijker kiezen is tijdens het Aedes-congres. Het stembiljet ging mee naar binnen, in de hoop dat de directie er nog eens even goed naar kijkt.

Morgen dus een spannende dag voor ons allemaal. We wachten af of alle woningcorporaties hun tanden durven laten zien. Er zijn nog heel veel andere mogelijkheden om het corporatiebestel anders in te richten, om te bezuinigen en om de woningbouw en de economie op gang te brengen. Daar zijn zelfs hele goede alternatieven voor. Vraag het maar aan onze politici.

Willem Nass en Marcel Lathouwers
Leden van SP Eindhoven en van Actiecomité Huuralarm Eindhoven
actiecomitehuuralarmeindhoven@gmail.com
U vind ons ook op Facebook (Huuralarm Eindhoven) en Twitter (#Huuralarm040)