52 zondagen open ja of nee?

10 oktober 2013

52 zondagen open ja of nee?

Op 1 juli van dit jaar is de winkeltijdenwet aangepast. Hierin staat dat gemeenten nu zelf mogen bepalen hoeveel zondagen per jaar de winkels open mogen. In juni van dit jaar heeft een meerderheid van de Eindhovense gemeenteraad beslist, dat de supermarkten zelf mogen bepalen of ze op zondag open willen.

Nu hebben de VVD, GroenLinks, D66, Samen Eindhoven, Trots op Nederland en Lijst Pim Fortuyn het idee opgevat om een voorstel in te dienen dat ervoor zorgt dat winkels 52 zondagen per jaar open kunnen. Volgens de indieners van dit voorstel krijgen winkeliers zelf de keuze over wanneer ze open gaan.

Wij vragen ons af welke keuze zij bedoelen. Want de keuze die een kleine winkelier heeft, is het kiezen tussen een dag minder inkomsten, of zeven dagen per week werken. Dit noemt de SP absoluut geen keuzevrijheid!

Daar komt nog bij dat men onafhankelijk van of de winkel open of dicht is moet betalen voor de extra schoonmaakkosten van de stad. De SP zal zich daarom blijven verzetten in de raad, en zich blijven inzetten voor het midden en kleinbedrijf van Eindhoven.

Roy Caris