Teleurstellend debat over schaliegas

26 september 2013

Teleurstellend debat over schaliegas

Afgelopen dinsdag werd in de raadscommissie Economie en Mobiliteit gediscussieerd over eventuele (proef)boringen naar schaliegas in Eindhoven. Slechts drie partijen hadden een duidelijk standpunt, SP, GroenLinks en LPF, en waren tegen het (proef)boren naar schaliegas in Eindhoven. Het CDA was tegen, tenzij het veilig gewonnen kan worden.

Schaliegas is aardgas dat zit opgesloten in schalie, een hard gesteente dat zich ook onder Eindhoven bevindt. Winning hiervan kan niet door simpelweg te boren, er moet ook worden 'gefrackt'. Enorme hoeveelheden water en chemicaliƫn worden dan in de bodem gespoten om scheuren te veroorzaken in dit gesteente. Een aantal gevaren hierbij zijn:

• De winning kan leiden tot aardschokken als gevolg van bodemdaling;
  • Er kan een aanzienlijke hoeveelheid van het broeikasgas methaan vrijkomen;
  • Grond- en oppervlaktewater kan vervuild raken door de gebruikte chemicaliĆ«n en het methaan.

En daarbij komt, dat de voorraad die in de grond zit moeilijk is te schatten.

Loesje schaliegaDe SP is tegen het (proef)boren naar schaliegas. Er zijn op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu te veel risico's. Dat onderzoekers aangeven dat mogelijke gevolgen beheersbaar zijn is voor de SP onvoldoende. Als veiligheid, gezondheid en milieu in geding zijn, dan wil de SP harde garanties. Bovendien ziet de SP geen heil in schaliegas als energiebron. De SP zet liever in op windenergie of andere duurzame oplossingen.

D66 gaf aan niet te weten welke onderzoeksrapporten men moest geloven en vindt dat schaliegas een zinvolle bijdrage kan leveren aan onze energievoorziening. Wel wil D66 voorkomen dat we onomkeerbare stappen nemen. De VVD ziet in schaliegas een mogelijke tussenoplossing naar duurzame energie. En de PvdA wil de discussie aanstaande vrijdag in de Provinciale Staten afwachten. De overige partijen hadden geen mening.

Hierdoor is er dus geen meerderheid in de gemeenteraad voor de tegenstanders naar (proef)boringen naar schaliegas. We moeten dus wachten op het standpunt van de PvdA na aanstaande vrijdag.

Ernest Maas
Raadslid SP Eindhoven