Een experiment

14 juni 2013

Een experiment

Op dinsdag 12 juni werd de Kadernota voorbesproken in de Eindhovense raad. Normaal gebeurt dat in commissievergaderingen waar de fracties hun mening geven en eventueel moties en amendementen, dit zijn aanpassingen op het voorstel, aankondigen.

Sommige fracties vonden dat het dit jaar anders moest en daarom werd er besloten om te vergaderen over thema’s. Daarbij stond discussie voorop. De SP was tegen dit idee, maar de meerderheid zag dat anders, dus gebeurde het.

Het werd niet overal een succes: in sommige praatgroepen stonden erg veel deuren open en verveelde men elkaar met voorbeelden van zaken die anders moesten, de vraag hoe dat dan moest bleef onbeantwoord. In andere groepen liep het gesprek lekker: er werden plannen geopperd en voor- en nadelen besproken. Jammer dat er streng aan spreektijden werd vastgehouden, dat past niet bij een open gesprek.

Voor de zekerheid werd de avond afgesloten met twee ouderwetse commissievergaderingen; alle gemiste onderwerpen werden daar nog even besproken en toen kon iedereen tevreden naar huis.

De SP wil in de raadsbehandeling van de Kadernota in ieder geval zijn treurnis uitspreken over niet nagekomen afspraken rond mobiliteit. Wij willen dat het college gaat proberen om topinkomens en overige financiële uitwassen in de zorg aan te pakken en we zijn nog niet uitgepraat over zaken die fout gaan bij langlopende projecten zoals het 18 septemberplein.

Ans Heesterbeek
Raadslid SP Eindhoven