Verdwijnen buslijn 14 door het Genderdal

18 mei 2013

Verdwijnen buslijn 14 door het Genderdal

Onlangs ontving de gemeenteraad een brief van Stichting OvO (Overleg van Ouderenorganisaties), waarin melding werd gemaakt van het verdwijnen van buslijn 14 door het Genderdal. Veel senioren worden gedupeerd door het verdwijnen van deze buslijn.

De OvO stelt dan ook voor om buslijn 15 een extra lus door het Genderdal te laten maken. Dit kost niet veel extra tijd en deze buslijn staat toch vaak minuten lang te wachten op het station. In de raadscommissie Economie en Mobiliteit van 14 mei werd deze brief besproken.

Bus op station Eindhoven

De wethouder reageert, dat er te weinig passagiers uit Genderdal van buslijn 14 gebruik maken om de lijn rendabel te laten zijn. De veelal oudere reizigers kunnen gebruik maken van bushaltes zo'n 150 tot 400 meter verder weg. Voor senioren waarvoor deze extra loopafstand te veel is, is er de Taxbus. Voorts is de gemeente samen met Hermes een traject opgestart waarnaar gericht gezocht wordt naar aanvullende oplossingen voor Maatwerk Openbaar Vervoer.

De SP heeft al eerder opmerkingen gemaakt over het gemak waarmee naar de Taxbus wordt verwezen, wanneer de loopafstand te lang wordt door het vervallen van buslijnen. De Taxbus heeft een onbetrouwbare reputatie, terwijl juist het openbaar vervoer in Eindhoven als zeer betrouwbaar staat aangeschreven. Ook geven veel senioren aan liever zolang mogelijk zelfstandig te blijven en gebruik te willen blijven maken van het Openbaar Vervoer.

De SP heeft daarom de verantwoordelijke wethouders opgeroepen, om eerst met aanvullende oplossingen voor Maatwerk Openbaar Vervoer te komen, voordat men doorgaat met het schrappen van lijnen. De meeste partijen sloten zich hierbij aan.

Wethouder Helms (VVD) voelde zichtbaar de druk van de partijen. Hij bood aan om in gesprek gaan met Hermes om de door het OvO voorgestelde extra lus van buslijn 15 te bespreken. De SP zal deze ontwikkeling nauwkeurig volgen.

Ernest Maas
Raadslid SP Eindhoven