Oprechte bezorgdheid of roep om minder regels

17 mei 2013

Oprechte bezorgdheid of roep om minder regels

Op 26 februari j.l. heeft de gemeente Eindhoven een nieuw convenant Studentenhuisvesting gesloten. In dit convenant werkt de gemeente samen met onderwijsinstellingen, corporaties, studenten en een vereniging die de belangen van vastgoedontwikkelaars behartigt. Zo willen zij samen zorgen voor voldoende en goede studentenhuisvesting in Eindhoven.

Voor nu, maar ook voor in de toekomst. Want de verwachting is dat er in de toekomst meer huisvesting voor studenten nodig is. Dit convenant was eerder al een keer gesloten in 2009, maar na evaluatie in 2012 bleek dat er behoefte was aan een nieuw convenant.

Studentenhuis op de Tramstraat

Tot zover niets nieuws. De gemeente heeft de raad hierover een raadsinformatiebrief gestuurd. En omdat er geen beleid is veranderd en omdat er geen problemen waren leek het hiermee afgehandeld.

Maar niet voor de VVD. Zij hebben een notitie geschreven en deze op de agenda van de commissie Ruimte en Vastgoed van 14 mei laten plaatsen. In deze notitie pleiten zij ervoor dat alle nu al bestaande studentenhuizen die nog geen vergunning hiervoor hebben moeten worden gelegaliseerd. Tenzij er sprake is van een onveilige situatie of van woonoverlast. Maar ook wil de VVD dat toekomstige aanvragen alleen nog beoordeelt worden op deze twee punten. Met de rest moet de gemeente zich vooral niet bemoeien.

Studentenhuis op de Tramstraat

Wanneer de VVD haar zin zou krijgen hebben de inwoners van Eindhoven niets meer in handen om ervoor te zorgen dat hun straat, buurt en wijk er een blijft waar alle soorten huishoudens op een goede manier vertegenwoordigt zijn, zodat er samenhang blijft. Want leefbaarheid heeft niet alleen te maken met veiligheid en overlast.

In dit licht bezien lijkt de actie van de VVD vooral een roep om minder regels en een kleinere rol van de overheid. Helaas weten wij allemaal waar dat al toe heeft geleid.

Gelukkig lieten samen met de SP ook een aantal andere partijen zich negatief uit over de notitie van de VVD en gaf de Wethouder aan dat hij vast blijft houden aan het convenant. Want alle studenten hebben recht op fatsoenlijke woonruimte voor een fatsoenlijke prijs. In een stad waar zij samen met alle andere inwoners op een fijne manier kunnen wonen!

Mariken Haans