Zorgen over de huur

28 april 2013

Zorgen over de huur

Vrijdag 19 en zondag 28 april zijn enkele SP'ers de straat op te gaan om mensen uit te nodigen voor de Openbare Avond van 3 mei aanstaande. Vrijdag waren we te vinden op de markt aan het Gerardusplein en zondag in winkelcentrum Woensel.

Beide dagen waren qua weer zeer aangenaam en de mensen behoorlijk vrolijk. Terecht is men niet zo vrolijk over de voorgenomen 'verhuurdersheffing' die de woningcorporaties boven het hoofd hangt.

Veel interesse in Winkelcentrum Woensel

Het leek erop of de mensen in Woensel meer interesse hadden in de Openbare Avond over de toekomst van de Eindhovense huursector, dan in Stratum. Misschien ligt het aan de locatie waar de avond gehouden wordt (vlakbij het winkelcentrum), maar zeker aan het slechte nieuws wat vele huurders al op hun deurmat hebben gekregen. Het nieuws dat de huurprijs hoger wordt dan de bestaande jaarlijkse verhoging.

Veel mensen maakten een praatje met ons en schrokken toch wel als we vertelden dat wellicht niet alleen jaarlijks de huren extra worden verhoogd, maar dat woningcorporaties dusdanig veel moeten inleveren aan de Nederlandse staat, dat zelfs onderhoud, renovatie, verduurzaming en nieuwbouw versoberd (of helemaal niet meer) gerealiseerd gaat worden.

Hopend op een drukbezette Openbare Avond, strijden we voor een bewoonbaar Eindhoven.

Marcel Lathouwers
Commissie Ruimte en Vastgoed