Zorg voor elkaar

31 maart 2013

Zorg voor elkaar

Gelukkig hebben veel mensen niets te maken met de zorg. Hoe maak je hen duidelijk wat het betekent als de bezuinigingen in de zorg doorgaan? Uiteindelijk raakt het iedereen.

Dus zijn we met een aantal vrijwilligers de stad in getrokken. Twee ‘thuiszorgmedewerksters’ zochten werk. Met een rollator langslopen en vragen om hulp in huis, omdat het niet meer lukt. Of gewoon simpelweg hulp vragen bij het strikken van de veters of het omdoen van verband. Anderen vroegen aan het publiek om even de mantelzorg over te nemen, nu er geen dagbesteding meer was.

De SP trekt het centrum in

We kregen hier enorm veel leuke reacties op. Veel mensen zijn bereid spontaan te helpen. Dat is fijn om te weten, maar is het voldoende? Vrouwen met peuters in kinderwagens twijfelden; al het geregel nu de kinderopvang zo duur is en dan ook nog mantelzorg voor de buurvrouw? Soms ook zware gesprekken, zoals met twee vriendinnen op leeftijd die vertelden dat ze hoopten dat ze snel zouden overlijden als ze echt van hulp afhankelijk zouden worden.

Twee ‘thuiszorgmedewerksters’ zoeken werk

En hartverwarmend: een mevrouw die ook een tijd in een rolstoel had moeten zitten stuurde ons naar binnen, omdat ze vond dat het te koud was om zo lang in een rolstoel te zitten. Ze vertelde hoe belangrijk thuiszorg bij haar revalidatie was geweest.

Soms hartverwarmende reacties

Met een “lastig oud mens” wilden de jonge meiden uit de buurt niets te maken hebben: “Dáár ga ik niet voor zorgen!”

Wie gaat mij verzorgen
Wie gaat mij verzorgen?

Omdat we met een flinke groep waren, is het de bezoekers van de binnenstad goed opgevallen. Nu hopen dat er meer mensen in actie komen.

Aartje van Oostenbrugge
Redactie SP Eindhoven