horen, zien, maar verzwijgen

24 maart 2013

horen, zien, maar verzwijgen

Ook in Eindhoven is zaterdag stil gestaan bij het onmenselijke asielbeleid met een wake met als thema ‘Horen, Zien, maar Verzwijgen’. Deze wake was niet zo groots als in Amsterdam waar een landelijke demonstratie gehouden werd tegen het huidige asielbeleid, maar daardoor niet minder aansprekend.

Een groot spandoek met de tekst ‘Asielbeleid: Horen, Zien, maar Verzwijgen’ werd vastgehouden door mensen met een witte doek voor hun mond. Op deze demonstratieve manier probeerde ze de aandacht te trekken van het winkelend publiek. Ondanks het gure weer lukte dat aardig. Een groot aantal passanten nam zelfs de tijd om zich voor te laten lichten.

Het spandoek met de tekst Asielbeleid Horen, Zien, maar Verzwijgen
Het spandoek met de tekst ‘Asielbeleid: Horen, Zien, maar Verzwijgen’ / Foto: Mieke Lavrijsen

Door het asielbeleid worden veel mensen ernstig getraumatiseerd en zelfs van hun toekomst beroofd. Dit is bekend bij de beleidsmakers, maar leidt niet tot een meer op de mens afgestemde uitvoering van de regelgeving.

Voorlichting aan een passant

Het Europese Hof voor de rechten van de mens, Defence for Childern, Amnesty international en vele anderen hebben steeds weer opnieuw aangetoond dat Nederland de rechten van vluchtelingen schendt. Stelselmatig worden de feiten verzwegen. Het beleid wordt harder en onmenselijker. Veranderingen kunnen tot stand komen als er van onderop druk wordt uitgeoefend.

Schrijven van een kaartje voor een vluchteling in detentie
Schrijven van een kaartje voor een vluchteling in detentie / Foto: Mieke Lavrijsen

Vluchtelingen in de Knel en het Netwerk voor Humaan Omgaan met Vluchtelingen zien dagelijks de gevolgen van het beleid en wilden met deze wake een signaal afgeven. Dat is zeker gelukt.

Uitdelen van flyers
Uitdelen van flyers / Foto: Mieke Lavrijsen