De Eindhovense Huurmarkt op zijn gat? Kom in actie!

3 februari 2013

De Eindhovense Huurmarkt op zijn gat? Kom in actie!

Het Kabinet Rutte II wil haar plannen tot uitvoering brengen op de woningmarkt. Zo wil men een 'verhuurdersheffing' invoeren en wil men het kapitaal van de woningcorporaties 'afromen'. Dit gaat echter niet met de kaasschaaf, maar met de botte bijl, zoals we inmiddels gewend zijn van de kabinetten Rutte I en Rutte II. Daarom is het belangrijk om hier in Eindhoven alles in kaart te brengen en de mensen om wie het gaat op de hoogte te brengen.

In de komende weken gaat SP Eindhoven de straten in en de markten op om mensen erop te wijzen dat het beleid erop gericht is om de sociale huursector af te breken en woningcorporaties de nek om te draaien. U kunt ons er altijd aanspreken. U kunt ons natuurlijk ook mailen om uw zorgen en ongenoegen uit te spreken, of wanneer u om wat meer informatie verlegen zit.

De SP spreekt de huurders aan
De SP spreekt de huurders aan / Foto: Mieke Lavrijsen

Wat het voor Eindhoven zal betekenen is deels nog onduidelijk, omdat de woningcorporaties in het ongewisse blijven over de besluiten. Minister Blok (VVD), die over wonen gaat, stelt onder meer voor om de woningcorporaties 2 miljard euro per jaar extra te laten betalen, welke zullen worden betaald door forse huurverhogingen toe te staan. Soms tot bijna 10% per jaar.

Ook zullen sociale woningen worden verkocht, wachtlijsten langer worden, nieuwbouwplannen worden gestopt, de bouwsector een extra harde klap krijgen, waarbij duizenden bouwvakkers moeten worden ontslagen; renovatie, onderhoud en verduurzaming worden gestagneerd, waardoor verpaupering in de wijken ontstaat. Wonen wordt voor velen onmogelijk gemaakt.

Kortom, de SP voorziet grote problemen en gaat daarom door heel het land acties op touw zetten. Zo ook in Eindhoven. Help mee, doe mee en zet je in! Benader ons via onze gegevens elders op deze site. Kom naar onze bijeenkomsten, maar vul vooral ook de enquĂȘte in op www.sp.nl/huren.

Meer info:
Huurders in Nuenen en Schijndel gemobiliseerd
sp.nl/huren
SP ondertekend actuele motie over zorgen Trudo

Marcel Lathouwers