Stilstaan bij dag van de uitsluiting

16 december 2012

Stilstaan bij dag van de uitsluiting

De dag van de uitsluiting is niet ongemerkt voorbij gegaan in Eindhoven. Vluchtelingen in de Knel en Netwerk voor Humaan Omgaan met Vluchtelingen hadden afgelopen zaterdagmiddag een wake georganiseerd. De SP was hierbij aangesloten.

Midden in het centrum tussen het winkelend publiek was er dwars over de stoep een uitbeelding gemaakt: een slagboom die duidelijk maakt dat je er zomaar niet in komt, een kleine gevangenis met een gevangene en een aantal mensen die op straat waren gezet, geklinkerd wordt dit genoemd. Een opstelling die veel aandacht trok, helemaal als het actiekoor 'Het Lopend Vuurtje' nog wat protestliederen ten gehore bracht.

Dwars over de stoep een uitbeelding
Dwars over de stoep een uitbeelding / Foto: Mieke Lavrijsen

Op dit moment worden uitgeprocedeerde vluchtelingen, die het niet lukt om uit te zetten omdat het land van herkomst niet wil meewerken, maandenlang opgesloten in gevangenis tussen criminelen. Daarna worden ze op straat geklinkerd. Zonder enige opvang of hulp moeten ze zichzelf zien te reden. Ze mogen ondertussen niet werken, mogen niet huren of zich verzekeren. Eigenlijk kun je wel stellen: ze mogen niet meer bestaan.

Actiekoor 'Het Lopend Vuurtje'

Door het klinkeren zijn ze volgens de overheid dan uit Nederland gezet. Dat is het Nederlandse uitzetbeleid. Een land waar illegaliteit strafbaar wordt en als je aangehouden wordt een boete oplevert van 3.900 euro. Een voorbijganger merkte terecht op ”Ik schaam me dat ik in dit land woont waar er zo met illegaliteit omgegaan wordt”. Een opmerking waar ik me helemaal bij aan kan sluiten.

Veel handtekeningen tegen dit beleid
Veel handtekeningen tegen dit beleid / Foto: Mieke Lavrijsen

Anke van Hest