Tweede Kamerverkiezingen (IV): Uw voorkeurstem telt ook

9 september 2012

Tweede Kamerverkiezingen (IV): Uw voorkeurstem telt ook

De kandidatenlijst en de rangschikking van de kandidaten wordt door de algemene ledenvergadering van de partij vastgesteld[1]. Met deze rangschikking is vastgelegd wie er het eerste in Tweede Kamer terechtkomt. Het is echter ook mogelijk om met voorkeursstemmen in de Kamer te komen. Dat gaat echter niet zomaar.

Nieuw vertrouwen

De voorkeurszetel moet letterlijk worden verdiend. Hiervoor moet men minimaal 25 procent van de kiesdeler halen. De kiesdeler is de som van het totaal aantal uitgebrachte stemmen gedeeld door de het aantal zetels. Bij de verkiezingen in 2010 bedroeg de kiesdrempel 62.773 stemmen. 15.694 of meer voorkeursstemmen kan een laag op de lijst geplaatste kandidaat een zetel in de Kamer bezorgen. In dat geval moet de laagstgeplaatste kandidaat, die een zetel had en niet 25 procent van de kiesdrempel aan stemmen had, plaatsmaken. U ziet uw stem dus direct terug. Wordt deze 'voorkeurstemdrempel' niet gehaald, dan gaan de stemmen in het algemene partijpotje en dragen ze bij aan het binnenkruien van de kandidaten volgens de rangorde van de kandidatenlijst.

Bij de kamerverkiezingen van 2010 haalden 32 kandidaten de drempel voor voorkeurstemmen. 30 daarvan zagen zich verzekerd van een zetel in de Tweede kamer. Rita Verdonk (Trots op Nederland) en Lea Manders (Partij voor Mens en Spirit) visten achter het net omdat hun partij geen zetel wist te bemachtigen.

Gecombineerd met het feit dat de meeste mensen stemmen op de kandidaten die boven aan de lijst staan, omdat ze deze mensen 'kennen', is de invloed die de kiezer dus kan uitoefenen groot, maar in de praktijk heeft de partij een dikke vinger in deze electorale pap.

Wat u ook doet, doe het bewust en met overtuiging...

Rob de Kruif
Redactie SP Eindhoven

[1] Een uitzondering hierop is bijvoorbeeld de PVV. De vereniging PVV kent slechts twee leden; Stichting Wilders en Geert Wilders. De algemene ledenvergadering zal navenant kort zijn