Tweede Kamerverkiezingen (II): Telt uw stem?

7 september 2012

Tweede Kamerverkiezingen (II): Telt uw stem?

U heeft zich ongetwijfeld wel eens afgevraagd wat de invloed van uw ene stem is bij de Tweede Kamerverkiezingen. U bent tenslotte maar één van de grofweg ruim 12,5 miljoen Nederlandse stemgerechtigden. Ziet u uw stem nog ergens terug?

Nieuw vertrouwen

Het antwoord is: 'Jazeker'. Bij de Tweede Kamerverkiezingen mag u als kiezer een stem uitbrengen op een kandidaat na keuze van de kandidatenlijst van een partij. U kunt geen stem uitbrengen op een politieke partij als geheel. Het aantal Kamerzetels dat de partij uiteindelijk krijgt wordt bepaald naar ratio van het aantal ontvangen stemmen op kandidaten van de partij en het totaal aantal uitgebrachte stemmen. Het aantal zetels dat een partij in de Tweede Kamer mag bekleden is dus evenredig representatief aan het aantal ontvangen stemmen.

De Tweede Kamer heeft 150 zetels. Voor het verkrijgen van één zetel zijn dus ongeveer 83.000 stemmen nodig of te wel het één-hondervijftigste deel van de stemmen, er van uitgaande dat alle stemgerechtigden ook hun recht uitoefenen. Niet iedere stemgerechtigde gaat stemmen. Daardoor zijn er effectief minder stemmen nodig voor een zetel.
De som van het totaal aantal uitgebrachte stemmen gedeeld door de het aantal zetels wordt de kiesdeler genoemd.

Bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2010 was het landelijk opkomstpercentage was 75,40 procent. Van de 12.524.152 stemgerechtigden brachten 9.416.001 mensen een geldige stem uit. De kiesdeler bedroeg 62.773 stemmen. Bij een lagere kiezersopkomst weegt uw stem dus zwaarder.

Eindhoven had bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2010 zo’n 168.900 stemgerechtdigden. Dat zijn genoeg stemmen voor een kleine 3 (2,69 om precies te zijn) Tweede Kamerzetels.

Veel stemmen voor een politieke partij betekent veel zetels in de Tweede Kamer. Hier ziet u dus uw stem direct terug.

Wat u ook doet, doe het bewust en met overtuiging.

Rob de Kruif
Redactie SP Eindhoven

Dit artikel maakt deel uit van een zesluik rond de Tweede Kamerverkiezingen. Morgen deel drie: "Niet stemmen is instemmen"