Inkrimpen van het personeelsbestand met een extra directeur

26 september 2012

Inkrimpen van het personeelsbestand met een extra directeur

Nadat we drie dagen op een rij verontrustende berichten lazen in het ED over de personele problemen op het stadhuis, besloot onze fractie vragen te stellen aan de wethouder. We beperkten ons tot vragen over de aanstelling van een extra directeur Bedrijfsvoering.

De perikelen rond de manier waarop de personele reorganisatie verloopt bespreken we graag binnenkort uitgebreid met de wethouder. Dat gaat ook op korte termijn gebeuren.

Reportage Studio040

In de commissie Financiën en Bestuur van 25 september kon ik de vragen stellen en toelichten. Ik heb benadrukt dat mijn fractie het bijzonder vervelend vindt om deze berichtgeving uit te krant te moeten halen; een reactie van de wethouder richting raad was ons zeer welkom geweest. Hierin gaf wethouder Depla mij gelijk. Wat de inhoudelijke vragen betreft lag dat anders.

Wij vroegen hoe het mogelijk is dat de gemeente Eindhoven een directeur bedrijfsvoering gaat zoeken omdat ‘we geen mensen in huis hebben met de juiste bagage en het juiste gewicht’ (de gemeentesecretaris geciteerd in het ED van 22 september). Ook begrijpen we niet hoe het mogelijk is dat dit gebrek aan competentie nu pas opvalt en blijkbaar niet bij de start van deze omvangrijke reorganisatie. Bovendien is volgens de SP de gemeentesecretaris de aangewezen persoon om de reorganisatie te leiden en te begeleiden.

De wethouder ging uitgebreid uitleggen waarom een directeur Bedrijfsvoering heel hard nodig was, het had te maken met takenpakketten, verschuivingen daarin en toekomstige inkrimping van de directieraad. Uiteindelijk wordt het allemaal minder. Ons heeft hij niet overtuigd, ik heb ons ongenoegen herhaald en benadrukt. Het enige lichtpuntje was de opmerking van de wethouder dat de vacature ook intern openstond. Dat stond dus anders in de krant. En daarom was informatie vanuit het college zo handig geweest. Mij restte alleen nog de wethouder op het hart te drukken om dan vooral heel goed in het eigen huis naar een kandidaat te zoeken.

Ans Heesterbeek
Raadslid SP Eindhoven