Raad spreekt zich uit tegen jacht op illegalen

29 maart 2012

Raad spreekt zich uit tegen jacht op illegalen

De gemeenteraad van Eindhoven heeft dinsdag 27 maart een motie aangenomen waarin zij zich uitspreekt tegen de jacht op illegalen. Ook verzoekt de raad de burgemeester om in het regionaal college aan te geven dat het oppakken van mensen die uitgeprocedeerd zijn of die geen papieren hebben ongewenst is.

Het kabinet heeft een quotum ingesteld voor het oppakken van mensen die illegaal in Nederland verblijven. Deze afspraak komt erop neer dat ruim 4800 mensen aan de vreemdelingenpolitie overgedragen zouden moeten worden.

Reportage Studio040

Maar in dit quotum zitten vast en zeker, naast criminele en overlastgevende illegalen, vooral ook mensen die uitgeprocedeerd zijn of geen papieren hebben. Die moeten dus ook opgepakt worden. Dat kan betekenen dat mensen geen beroep meer durven doen op noodhulp, gevolg: een tweederangs leven op straat.

Bovendien heeft de politievakbond al aangegeven dat zij vragen heeft bij de effectiviteit: mensen die niet naar het land van herkomst kunnen, zullen na een periode van vreemdelingendetentie weer op straat komen te staan.

Met een grote meerderheid werd de motie tegen de jacht op illegalen aangenomen. Tegen stemden VVD, LPF en CDA-raadslid Nico Stoevelaar.

Bianca van Kaathoven
Fractievoorzitter SP Eindhoven