Meerhoven en het verkeer

16 februari 2012

Meerhoven en het verkeer

Dinsdagavond 14 februari werd de problematische verkeerssituatie in Meerhoven besproken in de commissie Economie en Mobiliteit. Aanleiding was het verschijnen van een bidboek.

Dit is een uitgebreide evaluatie van die verkeerssituatie, inclusief mogelijke oplossingen voor de knelpunten. Dat zijn bijvoorbeeld de gevaarlijke Meerhovendreef en het doorgaande vrachtverkeer in de wijk.

Dit degelijke werkstuk, resultaat van een samenwerking van enkele jaren tussen actieve buurtbewoners, ambtenaren en een extern bureau, is in juni vorig jaar door het college met dank in ontvangst genomen. Vervolgens verschijnt er in januari een Raadsinformatiebrief waarin staat dat het grootste deel van de voorstellen niet wordt uitgevoerd. Enerzijds vanwege het gebrek aan financiële middelen, anderzijds omdat de voorgestelde maatregelen onvoldoende oplossingen zouden bieden voor de problemen.

Reportage Studio040

Zoiets wekt verbazing bij de raadsleden, bij de wijkbewoners ook, maar bij hen overheerste de woede.

De SP stelde in haar bijdrage dat de situatie van een grote treurigheid is. Het college wil burgers betrekken bij allerlei zaken die het stadsbelang aangaan. En nu zit de groep actieve Meerhovenaren na zo’n twee jaar meedenken en –werken woedend op de tribune. Hun inspanning wordt vrijwel genegeerd, het enige concrete resultaat is de toezegging dat er bewegwijzering wordt aangebracht en dat er twee langzaamverkeer-oversteekpunten komen op de Meerhovendreef.

Dat er geen geld is, dat snappen we. Maar afstel kan dan toch uitstel worden? Bovendien heeft de samenstelling van het bidboek ook geld gekost. Dit is financieel gezien niet slim en naar de bewoners toe niet fatsoenlijk.
Het andere argument: de maatregelen zouden onvoldoende oplossingen bieden, is heel vreemd. Eigenlijk zegt het college hiermee dat er een probleem is dat ze niet kunnen oplossen. Daarbij wordt vergeten dat de ambtenaren intensief betrokken waren bij de totstandkoming van het bidboek.

De SP verzocht, met meerdere fracties overigens, om een vervolg. Een uitleg over de voortgang van het project.

Wethouder Helms, die trouwens zeer tevreden was over deze vorm van burgerparticipatie, gaat alle afwegingen en de voorgestelde maatregelen op een rijtje zetten voor de raad, inclusief het financiële verhaal. Dan is de raad aan zet om te bepalen wat er verder moet gebeuren, en waar het geld vandaan moet komen.

Het bidboek gaat zeker niet in de prullenbak, stelt Helms. Wordt vervolgd.

Ans Heesterbeek
Raadslid SP