Hulp in de huishouding is geen schoonmaker

15 februari 2012

Hulp in de huishouding is geen schoonmaker

Wethouder Lenie Scholten (GroenLinks) is geslaagd in het creëren van een dikke grijze mist rond de aanbesteding van hulp in de huishouding. Dit bleek vorige week dinsdag tijdens de raadsvergadering, waarin de SP een motie voor een eerlijker salaris voor deze hulp indiende.

Door het artikel van d.d. 10 februari ‘Lager salaris voor thuiszorghulpen’ is het duidelijk geworden dat er achter die mist vele raadsels zitten.

Tijdens de bewuste raadsvergadering bleek ook uit de reacties van PvdA raadslid Bouteibi en GroenLinks fractievoorzitter Richters, dat zij last hebben van deze mist. Beide partijen zijn in Eindhoven voorstander van differentiatie. Zij stellen dat sommige mensen voldoende hebben aan een schoonmaker en dat deze makkelijk uitbetaald kan worden voor een lagere loonschaal. GroenLinks stelt dat de wethouder hen heeft overtuigd. Het moet volgens Richters mogelijk zijn om meerdere vormen van huishoudelijke hulp aan onze burgers te bieden en als de thuiszorg werkenden alleen schoonmaakwerk doen, moeten zij dit voor een aanmerkelijk lager loon doen.

Bouteibi en Richters vergeten, zeker voor het gemak, dat hun landelijke fracties het manifest van 'Wij zijn de Thuiszorg Abvakabo FNV' hebben ondertekend (te vinden op: www.wijzijndethuiszorg.nl). Enkele regels uit dit manifest zijn:

• Onze taken precies en feitelijk opschrijven in een zogenaamde taakfunctieomschrijving inclusief de signalerende functie. En niet een uitgeklede papieren functie om ons in FWG 10 te persen.
  • Opleiding. Thuiszorgmedewerkers maken niet alleen schoon. Zij hebben hoe dan ook sociale omgang met de cliënten. Dat zit vast aan ons werk.

Het artikel van afgelopen vrijdag in het ED besteedde maar liefst twee pagina's aan het thuiszorgbeleid van de gemeente Eindhoven. Dit artikel legt duidelijk uit dat het voor de thuiszorgmedewerkers slikken of stikken is: of met een lager loon naar nota bene een andere baas of geen werk.

Lenie Scholten beroept zich op de bezuinigingen. Ook stelt zij, dat als de gemeente deze medewerkers uit wil betalen voor de huidige loonschaal, dat dan miljoenen extra kost. Voor het ED was de wethouder niet bereikbaar. En juist hierdoor wordt de grijze mist rond heel de aanbesteding alleen maar dikker.

In het artikel haalt Ton van Gerwen, secretaris van de Raad van Bestuur van zorginstelling De Archipel, aan dat de gemeente veel minder geld over heeft voor hulp in de huishouding. De vraag is, waarom is hiervoor minder geld beschikbaar? Op WMO zou niet bezuinigd worden vanuit het rijk en de burgemeester noemt in zijn nieuwjaarstoespraak dat Eindhoven niet bezuinigt op de WMO. Hoe kan dit dan? Is er sprake van een onverwachte groei van mensen die deze hulp nodig hebben? Is het volledige budget voor hulp bij het huishouden wel besteed aan deze hulp? Is er niet misschien sprake van een overschot op de hulp bij het huishoudenbudget 2011? Allemaal vragen die ik ook aan de wethouder middels raadsvragen ga stellen. Want het kan toch niet zo zijn dat de gemeente onder het mom van bezuinigingen geld weg gaat halen bij de mensen die hard voor hun geld werken.

De wethouder stelt dat zij in gesprek gaat met de aanbieders, maar tegelijk laat zij aan de zorgaanbieders weten, dat wanneer een aanbieder volgens het huidige prijspeil gaat aanbesteden zij de aanbesteding verliezen. Dat de aanbieders aangeven dat zij al alles wat mogelijk is gedaan hebben om de kosten te drukken en een verdere prijsverlaging alleen maar uit de salarissen van de werknemers gehaald kan worden komt niet aan bij de wethouder. Zit de mist haar misschien in de weg?

Des te opmerkelijker maakt het dat de SP wel steun krijgt van Leefbaar Eindhoven, LPF en het OuderenAppel. Deze partijen hebben wel oog voor de situatie van de werknemers bij de hulp in de huishouding en halen op dit punt de coalitiepartijen PvdA en GroenLinks links in. Het is nu genoeg geweest. Het is tijd voor een stevig SP-mistlamp.

Ernest Maas
Raadslid SP Eindhoven