h

Gezondheidsonderzoek en andere ontwikkelingen rond Eindhoven Airport

18 februari 2012

Gezondheidsonderzoek en andere ontwikkelingen rond Eindhoven Airport

Er zijn, gespreid over januari en februari 2012, ongeveer 19000 enquêteformulieren verspreid die inzicht moeten geven in de gezondheidsgevolgen van Eindhoven Airport. De enquête is opgesteld door de GGD’en Brabant-Zeeland, met hulp van het RIVM.

De enquête dient als nulmeting, dwz om de situatie van begin 2012 in kaart te brengen. In 2014 zou het luchtverkeer volgens de plannen van Alders en Meijs gegroeid moeten zijn. Dan wordt de meting herhaald.

Eindhoven Airport
Eindhoven Airport / Foto: Rob de Kruif

De geadresseerden zijn via een willekeurige steekproef uit de burgerlijke stand geprikt. Enkele boze mensen hebben het Platform de 10 Geboden voor Eindhoven Airport benaderd “waarom zij geen formulier van het vliegveld ontvangen hebben”. Dat is daarom.

Het onderzoek is alleen op het civiele vliegen gericht, en dus niet op de militaire vliegtuigen.

Er zijn drie doelgroepen gedefinieerd.
De eerste doelgroep woont binnen de huidige of de toekomstige 20 Ke-contouren. Het betreft delen van de gemeenten Best, Bladel, Eersel, Eindhoven, Oirschot, Son&Breugel, St Oedenrode en Veldhoven. In opzet ging het hier om 8600 adressen.
De tweede doelgroep woont buiten de contour, maar nog wel in het gebied waar klachten zijn. Het gaat hier om (andere) delen van dezelfde groep gemeenten, alsmede Valkenswaard en Waalre. Hier ging het om 10.500 adressen.
De derde doelgroep (bedoeld 900 adressen) woont buiten de invloedssfeer van het vliegveld (bijvoorbeeld Nuenen of Tongelre). Deze mensen dienen als controlegroep.
De selectie vond plaats op basis van postcode.

Volgens de GGD in de krant is de respons goed.

Twee leden van de BOW (een van de organisaties binnen het Platform de 10 Geboden voor Eindhoven Airport) zijn lid van de werkgroep Leefbaarheid van de Alderstafel, onder wiens verantwoordelijkheid de enquête valt. Ze hebben aangegeven dat de enquête goed in elkaar lijkt te zitten en door een geautoriseerde organisatie uitgevoerd. Vergelijkbare onderzoeken rond de AWACS-basis in Zuid-Limburg en rond Schiphol zijn ook door de GGD en/of de RIVM uitgevoerd.

Wel zullen we proberen te volgen dat de scheiding tussen mensen, die dicht bij het vliegveld wonen, en zij die er ver vanaf wonen, bij de verwerking van de gegevens in stand blijft.

Het resultaat wordt in de zomer verwacht.

Hinderbestrijding
Dezelfde twee mensen zitten ook in de werkgroep die de hinder door het vliegveld moet verkleinen. Ze rapporteren dat er goed en degelijk samengewerkt wordt, waarbij onder andere een kritische blik op de wegvliegroutes gericht wordt en op de “zweefvluchtlanding”. Veel meer valt hier op dit moment nog niet van te zeggen.

Luchthavenbesluit
Voornoemde ingrediënten, naast andere, worden uiteindelijk geformaliseerd in het nieuwe Luchthavenbesluit. Op dit moment lijkt daarvoor begin 2014 het meest waarschijnlijke tijdstip.

Zakelijk of vakantievliegen?
De verhouding is onderzocht, namens directeur Joost Meijs zelf in zijn eigen vertrekhal. Het percentage zakelijk moet van Alders 41% zijn, maar blijft daar tot nu toe flink onder. Het Platform meent bediscussieerbare onderzoeksmethodes waar te nemen en een creatieve verwerking van de resultaten. Wordt vervolgd.

De eenderde – regeling
Deze regeling uit het Regionaal akkoord beoogt dat de vlieghinder in het weekend eenderde mag zijn van die op een doordeweekse dag. Deze regeling is bij het vliegveld zeer impopulair. Voortdurend wordt geprobeerd deze in beschikkingen onderuit te schoffelen, en even hardnekkig wordt daartegen geprocedeerd. Na een voor het BOW/Platform gunstige tussenuitspraak wacht men nu al een paar maand op de uitspraak. De laatste berichten zijn dat die uitspraak weer een paar weken uitgesteld is.
Het lijkt wel of men het er moeilijk mee heeft.

Defensie
Van de voor de uitvoering van het Aldersadvies noodzakelijke verplaatsing van Defensieactiviteiten valt op dit moment nog niets zinvols te zeggen.

Duurzaamheid
Er wordt goed gewerkt aan de plannen van Meijs om het vliegveld klimaatneutraal te maken. Let wel: dat betreft de gebouwen en installaties van het civiele vliegveld, niet het vliegen zelf. Dat wordt slechts gereguleerd door het ETS (Emission Trade System) van de EU. Dat is een volstrekt onvoldoende systeem, dat voor de luchtvaart minder geschikt is en bovendien niet fraudebestendig.

Contact met groepen elders in Nederland
De Werkgroep Toekomst Luchtvaart (rond Schiphol) meent dat de klimaatproblematiek rond de explosief groeiende luchtvaart haar achilleshiel is. De emissies worden in 2050 daardoor eerder 5 * zo groot als 5 * zo klein, aldus deze groep die verder wijst op groeiende Europese bezinning op de omvang van de luchtvaart. Het gesprek met dergelijke groepen gaat gezocht worden.

U bent hier