Daklozen mogen tot en met 21 maart binnen slapen

18 januari 2012

Daklozen mogen tot en met 21 maart binnen slapen

Dinsdag 17 januari heeft de wethouder hierover gesproken met de commissie Maatschappij en Cultuur. De SP heeft tijdens de Raadsvergadering van 20 december een actuele motie ingediend, om te voorkomen dat mensen in de winter buiten moeten slapen.

Afgelopen dinsdag zou de commissie bespreken of ze dit door wilde zetten. Nu blijkt dat er een kleine groep extra gebruik maakt van de nachtopvang. De wethouder gaat om de tafel zitten hoe de verschillende doelgroepen (MOElanders en uitgeprocedeerde asielzoekers) begeleid kunnen worden, bijvoorbeeld naar werk, naar het thuisland of op een andere manier een beter bestaan te bieden. MOElanders zijn (arbeids)migranten uit Midden- en Oost-Europa.

De commissie en de wethouder waren enthousiast over dit initiatief en stemden daarom in met het voortzetten van de motie die de SP 20 december in heeft gediend, om te voorkomen dat daklozen buiten moeten slapen.

Wij denken dat dit een goede stap voorwaarts is. Niemand zou buiten moeten hoeven slapen, zeker niet in de winter.

Bianca van Kaathoven
Fractievoorzitter SP Eindhoven