Wethouder volgt SP, geen vage tegenprestaties in Eindhoven

24 december 2011

Wethouder volgt SP, geen vage tegenprestaties in Eindhoven

Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 20 december nam de raad unaniem een amendement van de SP over, om te voorkomen dat mensen die in de bijstand zitten, een tegenprestatie moeten vervullen.

De Tweede Kamer heeft beslist dat gemeenten een tegenprestatie op kunnen leggen voor mensen die in de bijstand zitten. Maar dit mag geen vrijwilligerswerk, mantelzorg of een traject gericht op arbeid zijn. Een "mission impossible" volgens de SP. Daarom heeft de SP voorgesteld om die tegenprestatie uit het voorstel te halen. En hoewel de wethouder in eerste instantie niets wilde weten van het voorstel van de SP, ging hij er na een korte schorsing toch mee akkoord.

Wel betekent dit dat de tegenprestatie niet ingevoerd wordt, totdat duidelijk wordt gemaakt door de Tweede Kamer wat die tegenprestatie mag inhouden. Maar dan zullen we weer in de startblokken staan om de wethouder heel kritisch te bevragen naar wat hij wil. Want verplicht sneeuwruimen is voor de SP geen optie, want mensen die recht hebben op bijstand moeten die gewoon krijgen!

Bianca van Kaathoven
Fractievoorzitter SP Eindhoven