SP motie tegen opslag kernafval aangenomen

7 december 2011

SP motie tegen opslag kernafval aangenomen

Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 6 december 2011 is een SP-motie tegen ondergrondse kernafvalopslag in de regio door een ruime raadsmeerderheid aangenomen.

De motie werd mede ingediend door GroenLinks, Trots op Nederland en zeer opvallend de LPF, die sinds de kernramp in Japan tegen het gebruik van kernenergie is en voorstander van duurzame energieoplossingen. Tegen de motie hebben gestemd de VVD, CDA en Fractie Mulder.

Reportage Studio040

Hieronder mijn betoog:

Het huidige kabinet heeft zijn zinnen gezet op een tweede kerncentrale in Borssele. Deze centrale wordt tot vijf keer zo groot als de huidige centrale en zal een enorme hoeveelheid afval gaan produceren. Niemand weet wat er met dit afval moet gebeuren.

Minister Verhagen wil daarom in Nederland een ondergrondse kernafvalopslag bouwen om van dit levensgevaarlijke afval af te komen. Twee bodemtypes worden hiervoor geschikt geacht: de Boomse kleilaag en zoutkoepels. Voor de Boomse kleilaag geldt, dat de dikte van de kleiformatie minimaal 100 meter moet zijn en de diepte van de top van de kleiformatie minimaal 500 meter moet bedragen. Bodemonderzoeksbureau T&A Survey heeft in kaart gebracht waar de Nederlandse bodem voldoet aan de door de overheid gestelde criteria voor kernafvalopslag in klei. De regio Eindhoven voldoet aan deze eisen.

Ondergrondse opslag is nog nergens ter wereld veilig gerealiseerd. Het afval kan op den duur gaan lekken, waardoor het grondwater radioactief besmet kan raken. Uit datzelfde grondwater wordt drinkwater gewonnen. Het afval blijft 240.000 jaar radioactief en is al die tijd een bedreiging voor mensen die boven een opslag leven.

Er is in geen enkele Nederlandse provincie draagvlak voor het onder de grond stoppen van kernafval. Dit blijkt uit een brandbrief die de provincies gezamenlijk aan minister Verhagen hebben gestuurd. Verhagen verzwijgt vooralsnog welke locaties hij in gedachte heeft voor de kernafvalopslag en schuift deze controversiële beslissing door naar zijn opvolgers.

De gemeente Eindhoven heeft nu nog de kans om haar inwoners te beschermen tegen levensgevaarlijk kernafval in de achtertuin. Daarom roepen de indieners van de actuele motie het college op om een brief aan minister Verhagen te sturen waarin de gemeenteraad van Eindhoven zich uitspreekt tegen de mogelijke opslag van kernafval in de regio Eindhoven.

Wethouder Helms (VVD), die namens het college reageerde, vond dit niet het juiste tijdstip om een brief naar de minister te sturen. Hij wil eerst een bouwvergunning voor een tweede kerncentrale afwachten, daarna worden volgens hem pas vergunningen voor opslaglocaties afgegeven.

Hierin verschilt de SP duidelijk van mening met de wethouder. Er wordt al 20 jaar onderzoek gedaan naar de opslag van kernafval in zout- of kleilagen. De keuze voor opslag onder de grond is al lang gemaakt. Dit gebeurt nu nog niet omdat het voor de huidige hoeveelheid kernafval economisch niet rendabel is om het afval onder de grond op te slaan. Met de komst van een tweede kerncentrale komt ook de bouw van een ondergrondse eindberging dichterbij. Als de bouwvergunning voor een tweede centrale eenmaal is verleend, wordt het voor afzonderlijke gemeenten lastiger om de discussie over kernafvalopslag aan te gaan. Nederland is immers verantwoordelijk voor haar eigen kernafval.

Gelukkig vond een meerderheid van de raad dit ook. Opvallend was de opmerking van het CDA. Deze partij wil in de aan de minister te verzenden brief tegen de ondergrondse opslag in de regio Eindhoven vermeld wil zien dat het CDA tegen de betreffende brief is. Paul Mulder sloot zich daar bij aan. Het CDA onttrekt zich hiermee aan het democratisch besluit van de Eindhovense raad. Waar staat de D in CDA ook al weer voor?

Na de raadsvergadering deed beoogd CDA-fractievoorzitter Weijs er nog een schepje bovenop. Al briesend kwam hij vertellen dat als het gebruik van kerncentrales stopt, men per inwoner €500,- extra per jaar zal gaan betalen. “Leg dat maar eens aan arme mensen uit” sprak hij. Tijd om te reageren kregen wij niet, hij liep meteen weg. Een bijzonder argument, dat zeker. Minima kunnen blijkbaar geen voorstander zijn van duurzame energie. Het voor honderdduizenden jaren ondergronds opslaan van kernafval kan blijkbaar kosteloos.

Hier vindt u de actuele motie (pdf-file).
Rapport T&A Survay (pdf file).
Rapport bijlagen T&A Survay (pdf file).

Het college heeft op 14 december 2011 de brief naar minister Verhagen verzonden. Deze brief vindt u hier (pdf-file).

Ernest Maas
Raadslid SP Eindhoven