Platform bepleit een andere oplossing voor de N69

9 december 2011

Platform bepleit een andere oplossing voor de N69

Donderdag 8 december was er een zeer druk bezochte (zo’n 100 mensen) openbare bijeenkomst in cultureel centrum ’t Hazzo, in Aalst-Waalre, voor inwoners van de randgemeenten, georganiseerd door platform N69 en initiatiefnemer SP-lid Bernard Gerard.

Platform N69 is een belangengroep waarin een aantal bewoners en milieuorganisaties verenigd zijn, zoals de Brabantse Milieu Federatie (BMF) en themagroep Leefomgeving en Verkeer(TLV) en N69 bewonersoverleg Dommelen. Het platform wil bewoners een ander wegtracé uitleggen en toelichten dan het officiële standpunt dat het provinciaal bestuurlijk overleg heeft ingenomen. Dit bestuurlijke overleg, met 25 verschillende partijen, heeft uiteindelijk gekozen voor de zogenaamde Westparallel-variant. Die variant zou Valkenswaard-zuid en de A67 bij Veldhoven moeten gaan verbinden en dat betekent een nieuwe weg ten westen van Dommelen.

Vooroverleg tussen Hans-Martin Don en Bernard Gerard

De organisaties, vertegenwoordigt in platform N69, hebben hun voorkeur uitgesproken voor de Westmidden-variant, die in feite leidt tot een pendelweg van Aalst/Waalre vanaf de huidige N69 naar Eindhoven, dat gedeeltelijk over het oude spoorbaantracé loopt. Verkeer van de A67 kan via de Mollaan aansluiten op de pendelweg. Daarmee zou Aalst verlost zijn van het doorgaande verkeer en alleen nog bereikbaar zijn voor bestemmingsverkeer.

Oud SP-wethouder Hans Martin Don was de avondvoorzitter en opende de avond. Hij is zelf woonachtig in Waalre en voelt zich daarom ook betrokkene. Als eerste kwam Hans Kloosterboer van de BMF aan het woord die vooral benadrukte dat de Westparallel-variant vooral veel onvervangbare natte natuurgebieden bij de Keersop en de Run zou vernietigen.

Hans Kloosterboer van Brabantse Milieufederatie en lid platform N69

Daarna kwam Ben Hiddinga namens TLV aan het woord. Als direct getroffen burger uit Aalst-Waalre bracht ook hij een aantal argumenten naar voren die beter voor Aalst Waalre uitpakken bij de West-middenvariant. Hij had grote twijfels of de Westparallel-variant wel zal leiden tot veel minder autoverkeer in de dorpskernen Aalst en Waalre, zoals de bedoeling zou moeten zijn.

Ben Hiddinga van Themagroep Leefomgeving en Verkeer Waalre

Als laatste inleider kreeg directeur BMF Nol Verdaasdonk nog het woord. Hij benadrukt onder andere dat “last but not least” ook het prijskaartje een grote rol speelt. De Westparallel-variant (€ 240 miljoen) zou aanzienlijk duurder zijn en meer investeringen vragen naast de € 154 miljoen die de provincie hiervoor gereserveerd heeft. De Westmidden-variant wordt begroot op € 200 miljoen. De randgemeenten zouden dus nog veel meer moeten bijspringen, terwijl die nu al grote moeite hebben om een sluitende begroting te realiseren.

Nol Verdaasdonk, directeur Brabantse Milieufederatie

Interessant is daarbij dat een onafhankelijke commissie medio november de Milieueffectrapportage (MER, analyse van de gevolgen van de te nemen beslissing op het milieu) van de Provincie over de Westparallel heeft afgekeurd. Belangrijkste kritiekpunt was dat de MER-rapportage onvoldoende de effecten heeft onderzocht van de voorgestelde variant op de Natura 2000 gebieden: het Plateaux, de Malpie en het Leenderbos. Dezelfde commissie begrijpt ook niet waarom de keuze niet is gevallen op het tweede alternatief de West-midden-variant. De provincie moet nu aanvullend onderzoek gaan uitvoeren en verwacht dat al in december te kunnen afronden en presenteren.

Afgelopen week hebben Statenleden tijdens een bustocht ook zelf de plekken bezocht en het gebied verkend, waar de toekomstige wegen mogelijk zouden komen te liggen. Platform N69 heeft hun daarbij ook veel informatie gegeven. De provinciale commissie Ruimtelijke Ontwikkeling en Wonen moet uiteindelijk een advies uitbrengen, waarna Provinciale Staten in mei of juni 2012 een besluit neemt over het tracé. Als laatste moeten alle betrokken gemeenten het gebiedsakkoord dan nog ondertekenen.

Een goede opkomst

Provinciale Staten heeft recent een motie aangenomen om op korte termijn een vrachtverkeerverbod in te voeren op de N69 tussen Valkenswaard en Waalre en de verkeersveiligheid en fijnstof-uitstoot direct al te verbeteren. De betrokken gemeenten zagen echter niets in het voorstel?? Inmiddels gaat de gemeente Valkenswaard wel serieus onderzoeken hoe het vrachtverkeer kan worden geweerd op de N69.

Natuurlijk is het een tijdelijke oplossing, die echter weinig kost (paar verkeersborden) en toch voor de omwonenden direct voor verbetering zorgt. De huidige gemeten fijnstof in de dorpskernen Aalst en Valkenswaard overschrijden de wettelijke Europese maximumwaarden en zouden direct aangepakt moeten worden!

Ondanks de drukte waren de grote afwezigen B&W van Waalre, die vooraf al kenbaar hadden gemaakt om niet te komen. Onder de aanwezigen waren wel twee gemeenteraadsleden van Waalre, die vertelden dat in de besluitvorming vooralsnog alleen de wethouder was betrokken. Pas in februari 2012 mag de gemeentraad zich uitspreken.

Na de pauze werden alle vragen zo goed mogelijk beantwoord. Als laatste werd een voorzichtige stemming gehouden om te kijken of er bij het publiek draagvlak was voor het voorstel van het platform. Zij willen namelijk dat de verbeterde Westmidden-variant serieus wordt meegenomen in de verdere besluitvorming. Een meerderheid stemde daar inderdaad mee in.

Ruud Thelosen
Redactie SP Eindhoven