Warm welkom bij de Koerdische culturele vereniging

5 oktober 2011

Warm welkom bij de Koerdische culturele vereniging

Dit najaar proberen we in gesprek te komen met organisaties van verschillende culturen in Eindhoven en omstreken. De insteek is om kennis te maken en te luisteren wat er bij hun leeft. Op donderdag waren we op bezoek bij de Koerdische Culturele Vereniging.

Bij onze binnenkomst maakten we meteen kennis met verschillende families van de bestuursleden van deze vereniging. Na een lekker kopje thee en wat lekkers bleven vier bestuursleden zitten en kwamen de gesprekken op gang.

Een warm welkom

De vereniging bestaat uit 150 leden met daaromheen de bijbehorende families. De vereniging heeft als doel dat de Koerden in Eindhoven beter integreren. Voor Koerden is dat belangrijk, aangezien zij op sociaal vlak achter lopen. De vereniging onderneemt allerlei activiteiten, zoals folkloristisch dansen, er worden feesten gegeven, ouders krijgen hulp bij de opvoeding van hun kinderen, op woensdagmiddag is er huiswerkbegeleiding en er is iemand die helpt op juridisch vlak.

Sinds een jaar hebben ze geen eigen ruimte meer ter beschikking. Geen vaste plek om elkaar te ontmoeten komt de vereniging niet ten goede. Veel activiteiten die ze anders organiseren gaan nu niet door. Dit heeft een grote weerslag op de Koerdische gemeenschap in Eindhoven. Ze dreigen nu de aansluiting met de maatschappij te missen.

Ook merken dat het op dit moment moeilijk is om in aanmerking te komen voor subsidie. Ze hebben ideeën genoeg om mee aan de gang te gaan, maar vinden het moeilijk om dit over te brengen naar de gemeente.

Het was een geslaagde kennismaking die wat mij betreft binnenkort een vervolg krijgt.

Anke van Hest
Afdelingsvoorzitter SP Eindhoven