Begrotingsperikelen

13 oktober 2011

Begrotingsperikelen

Op 11 oktober is de begroting, zoals die wordt gepresenteerd door het college, besproken in de raadscommissies. Op 8 november wordt de begroting in de raadsvergadering besproken en vervolgens aangenomen of verworpen. Dat laatste is niet waarschijnlijk: de coalitie stemt wel in en dat is een meerderheid.

De SP staat wat minder positief in het geheel. We snappen dat het college flink moet bezuinigen, maar wij zouden hier en daar heel andere keuzes maken. Daarnaast vinden we het niet goed dat het college bij tegenvallende resultaten geen plan B heeft.

Het college gaat te veel uit van de eigen kracht van mensen. Als die er is, dan is dat prima, maar wij weten dat er veel mensen zijn die een steuntje heel hard nodig hebben. Als de overheid zich terugtrekt, betekent dat niet dat mensen het opeens allemaal zelf kunnen.

Vrijwilligers zijn het toverwoord, alleen weet niemand waar die vandaan moeten komen. De SP gelooft niet dat er in de wijken, bij de ouderenzorg en voor het kinderwerk voldoende vrijwilligers zijn. Daarnaast geloven we niet in vrijwilligerswerk zonder stevige professionele steun.

Wij zijn pertinent tegen extra investeren in design en innovatie, niet omdat we daar niet in geloven, maar omdat absoluut onduidelijk is wat er met dat extra geld gebeurt.

We zijn wel voor het in stand houden van alle bibliotheekfilialen in de stad. De bibliotheek is de belangrijkste culturele voorziening in de stad en de SP vindt het heel krom dat het Van Abbemuseum nog geen 5% hoeft te bezuinigen en de bibliotheek maar liefst 49%!!! Hier blijven we met alle partijen en het college over in discussie. Ook krijgt de wethouder de resultaten van onze biebestafette binnenkort aangeboden.

Kritisch zijn we ook over de verhogingen van de leges. Die zouden kostendekkend zijn, maar dan krijgen onze ambtenaren toch wel een heel riant uurloon. Dit onderwerp komt terug op de agenda.

Wij beraden ons op 8 november.

Bianca van Kaathoven
Fractievoorzitter SP Eindhoven