Wethouder lost bezuiniging kinderwerk op door vrijwilligers in te zetten

23 september 2011

Wethouder lost bezuiniging kinderwerk op door vrijwilligers in te zetten

Activiteiten voor kinderen laten uitvoeren door vrijwilligers. Dat is volgens wethouder Scholten (GroenLinks) de oplossing voor de bezuinigingen op het Kinderwerk. Buiten de SP, het CDA en de fractie Sodenkamp waren alle partijen het met haar eens.

Het kinderwerk is volgens de SP een taak van professionals. Zij zijn opgeleid en getraind om bijvoorbeeld probleemsituaties te herkennen en gezinnen te bereiken waarvan de kinderen anders helemaal niet bij het kinderwerk zouden komen.

De SP is van mening dat vrijwilligers zeer waardevol, onbetaalbaar werk verzetten in de stad. Maar dat moet ook zo blijven. Er komt steeds meer op het bordje van de vrijwilligers waardoor er nu al initiatieven om dreigen te vallen door gebrek aan die kosteloze arbeidskrachten!

Het kinderwerk zou nu ook nog eens een keer opgevangen moeten worden door vrijwilligers, terwijl tegelijkertijd mantelzorgers (duur woord voor vrijwilligerswerk) steeds zwaarder belast worden en de uitvoering van de WMO straks bij vrijwilligers wordt gelegd. En, alsof dat nog niet genoeg is, wil de wethouder bij het welzijnswerk ook vrijwilligers in gaan zetten…

Wij vragen ons af waar de wethouder al die vrijwilligers vandaan gaat toveren, terwijl de gemeente Eindhoven nu al ruim 500 openstaande vacatures voor vrijwilligers heeft!

De SP zal zich daarom, ook in de toekomst, in blijven zetten om de wethouder en de andere partijen in de Eindhovense gemeenteraad ervan te overtuigen dat bezuinigen op een veel slimmere manier kan: Op andere terreinen en zonder dat al het belangrijke sociale werk bij vrijwilligers op het bordje wordt gelegd!

Bianca van Kaathoven
Fractievoorzitter SP Eindhoven