NOMOS gaat decibellen meten op Eindhoven Airport
NOMOS gaat decibellen meten op Eindhoven Airport
In juni 2011 heeft de Eindhovense SP, op verzoek van het Platform de 10 geboden voor Eindhoven Airport, vragen gesteld over beweringen van het College van B&W van Eindhoven met betrekking tot het meten van geluid op Eindhoven Airport. Die beweringen stonden in de beantwoording van eerdere raadsvragen en van brieven van de gemeente Best en de Werkgroep Achtse Barrier.
De teneur van de beweringen van B&W van Eindhoven was dat er “momenteel, ter uitvoering van de aan de Alderstafel gemaakte afspraken, gewerkt werd aan een methode voor geluidsmeting die toegankelijk, onafhankelijk en transparant is en de algemene informatievoorziening over geluidsbelasting (inclusief klachteninventarisatie) verstrekt. Deze methode wachten wij af.”
Eindhoven Airport / Foto: Rob de Kruif
In juni 2011 heeft de Eindhovense SP, op verzoek van het Platform de 10 geboden voor Eindhoven Airport, vragen gesteld over beweringen van het College van B&W van Eindhoven met betrekking tot het meten van geluid op Eindhoven Airport. Die beweringen stonden in de beantwoording van eerdere raadsvragen en van brieven van de gemeente Best en de Werkgroep Achtse Barrier.
Dat klinkt mooi, maar er waren aan de Alderstafel helemaal geen afspraken gemaakt over geluidsmeting en ook in het uitwerkingsplan niet. Vandaar de SP-vragen van juni. Wat het College nu eigenlijk bedoelde? En waarom de bestaande meetpalen rond het vliegveld, die al sinds begin 2009 technisch operationeel zijn, nog steeds geen uitwendige informatie gaven?
Midden in de vakantie (12 juli) gaf het College aan wat het bedoelde. Het is de bedoeling dat de Alderstafel “binnen afzienbare tijd” een voorstel aangeboden krijgt om over te gaan op NOMOS (NOise MOnitoring System). De Eindhovense versie heet EINOMOS. Op alle kritische vragen werd ditzelfde antwoord opgedreund met de toevoeging dat ook de klachtenafhandeling eraan gekoppeld zou worden.
Het Platform de 10 geboden voor Eindhoven Airport geeft de volgende reactie. NOMOS heeft in elk geval drie in het oog lopende nadelen:
- Het is van Schiphol en dus niet onafhankelijk;
- Het is van Schiphol en wordt dus alleen toegepast op de Schipholvestiging Eindhoven Airport. Het is dus niet bedoeld voor alle andere vliegvelden in Brabant;
- Het systeem meet alleen vliegtuiglawaai, en dus geen geluid uit andere bronnen. De groeiende problematiek van geluid uit meerdere bronnen tegelijk kan er niet mee aangepakt worden. Juist deze cumulatieproblematiek (en het spoor en de snelweg en het vliegveld) was reden voor de gemeente Best ompalen van Geluidsnet BV neer te zetten.
Het Platform is bezig om ervaringen met NOMOS rond Schiphol in kaart te brengen. Het is niet allemaal blijheid wat daar te berde gebracht wordt, maar het is nog te vroeg voor een eindoordeel.
Bernard Gerard
Correspondentie over dit artikel, waaronder graag ook melding van ervaringen, bij Bernard Gerard, tel. 040-2454879, bjmgerard@gmail.com
NOMOS
Bewoners Aanspreekpunt Schiphol
- Zie ook:
- Eindhoven Airport
Reacties