Ketting van Solidariteit start op Oud Woensel Festival

12 september 2011

Ketting van Solidariteit start op Oud Woensel Festival

Op zondag 11 september was op het Oud Woensel Festival een marktkraam gereserveerd voor de SP. Bezoekers waren verbaasd: “Zijn er verkiezingen dan?” "Nee hoor", was onze reactie. "Wij maken ons ook buiten verkiezingstijd druk om wat er speelt in de stad en het land."

Dat werd door velen op prijs gesteld. Ook de mensen die niet op de SP stemmen waren het eens met de actie van solidariteit met de Sociale Werkplaatsen, mensen die van de bijstand afhankelijk zijn en de wajongers (jongeren met een WA-uitkering). Als snel groeide er een flinke ketting van solidariteit.

Even ondersteuning om te tekenen

De SP-sponsjes waren aardig populair. Ook als mensen niet mee wilden doen met de actie, waren ze wel geïnteresseerd in waar wij ons druk over maken.

De SP tussen de mensen

De stand was goed bevolkt met heel wat vrijwilligers. Ook dit maakt dat we zichtbaar aanwezig zijn en nodigt vaak mensen uit om een praatje te maken.

De stand was goed bevolkt

Keten van Solidariteit, waar doen we het voor?
Doel van de actie is om het grote publiek ervan op de hoogte te brengen dat er enorme bezuinigingen aan zitten te komen op de Sociale Werkplaats en de bijstand/wajong uitkeringen. Overal in Nederland zijn SP afdelingen bezig met het maken van een stuk van deze ketting van Solidariteit. De actie is onderdeel van de langlopende landelijke actie: Armoede werkt niet! Op dit moment hebben we ook posters en folders met daarop “De koek is op”. Deze actie sluit hierop aan en gaat erover dat we moeten nadenken hoe we de inkomens in Nederland eerlijker kunnen verdelen.

Veel bereidheid om aan de actie mee te werken

Wat gebeurt er op dit moment?
De wetten die de bijstand, de WIJ (voor jongeren) de wajong en de Sociale Werkplaatsen regelen samen worden vervangen door de Wet Werken naar Vermogen (WWnV). Ook wordt het UWV verkleind. In de nieuwe wet worden de taken overgedragen van het Rijk naar de gemeenten. Verder heeft men alvast een flinke bezuiniging ingeboekt op de gelden die meekomen naar de gemeenten. De gemeenten moeten dus dezelfde taken uitvoeren als voorheen het Rijk, maar moeten dit zien te doen met met minder geld. De WWnV dwingt gemeenten ook om over schaalgrootte en samenwerking na te denken.

En ook veel interesse in de actie

De gemeente Eindhoven is hier volop actief mee. Men weet nog niet precies hoe het gaat uitpakken en is nu plannen aan het maken rond de zaken die men wel weet. Eindhoven is een behoorlijk sociale gemeente. Veel zaken voor de zwaksten op de arbeidsmarkt zijn hier redelijk goed geregeld. Mede in de vorige raadsperiode, toen Hans-Martin Don voor de SP op de wethouderspost zat. De huidige wethouder, Henk Brink (VVD) krijgt het moeilijk, want hij wordt door de bezuinigingen van het Rijk gedwongen maatregelen te nemen. Wij hopen dat hij hier verstandig mee omgaat.

Wat betekent dit voor de mensen die van zo’n regeling afhankelijk zijn?
Je kent vast wel iemand met een beperking die van een uitkering moet leven. Anders ontmoet je vandaag of morgen wel iemand. Als je naar de praktijkverhalen van deze mensen luistert, hoor je dat ze het heel moeilijk hebben. Het is ook niet niks om als alleenstaande ouder maandelijks met € 924 plus kinderbijslag rond te komen. Als je alleenstaand bent zonder kinderen, moet je het met € 660 per maand rond zien te komen (stellen hebben het dubbele). Daar moet je alles van betalen, ook de vaste lasten. In de komende jaren gaat hier nog € 1400 per jaar vanaf. Voor wie het niet redt, zijn er instanties. Maar als je naar de verhalen luistert wordt het duidelijk dat de instanties niet goed samenwerken of dat degene die een van een uitkering moet leven niet goed begrijpt hoe het werkt en daardoor achter het net vist. Overigens, bouwen deze mensen ook geen pensioen op. De armoede blijft dus.

Serieus werk, een boodschap aan de regering schrijven

De mensen in de Sociale Werkplaats hebben het tot nu toe beter. Zij krijgen het minimum loon, hebben een CAO en kunnen doorgroeien tot 120% van het minimum loon. De nieuwe wet regelt dat de mensen die er nu werken hun rechten blijven houden, maar geeft de gemeenten onvoldoende geld om dit te kunnen betalen. Dus komen er nog langere wachtlijsten voor de mensen die willen instromen. Als aanvulling op de Sociale Werkplaats, wordt het mogelijk dat werkgevers mensen met een handicap aanstellen en hen minder dan het minimum loon gaan betalen. Om rond te komen kunnen deze mensen dan bij de gemeente aankloppen voor een aanvullende uitkering. Wel werken, hiervoor kosten maken en toch arm blijven dus. Dat is wat we niet willen.

Een greep uit boodschappen aan Rutte:

• geen bezuinigingen op zorg en arbeidsgehandicapten;
  • blijf af van het geld dat mensen met een lager inkomen niet kunnen missen. Gelijkheid? Niet te vinden in jullie beleid!;
  • denk aan de mindere, de rijken worden steeds rijker, wat een kabinet!;
  • dom, lomp en famous!;
  • help arme mensen!.