13 juli 2011

Buurten in Doornakkers

Voorafgaand aan de bestuursvergadering van 7 juli zijn we met een paar bestuursleden de buurt in getrokken. We hadden een wijk uitgekozen in Tongelre, Doornakker. Dit is een krachtwijk, en we wilden weten of mensen erop vooruitgegaan door de krachtwijkenaanpak. Ook wilden we weten of mensen zelf invloed hebben gehad op de aanpak van de buurt.

Ons viel meteen op dat de straten waar we zijn geweest (Jan Vethstraat, Ary Scheffertstraat) er netjes uitzien. Aan de deuren waren de mensen die thuis waren erg vriendelijk, regelmatig werden we binnen uitgenodigd.

Buurten in Doornakkers

Wat verder opviel is dat de antwoorden van bewoners op onze vragen sterk uiteen lopen. De één zegt; o zijn wij een krachtwijk, geen idee, terwijl de buurman vol lof is over de aanpak. Men is blij met de aanpak van de tuintjes en achterpaden, meer activiteiten voor kinderen, meer speeltuintjes, een wijkdag en een opruimdag. Ook kan men hulp krijgen bij het zoeken naar werk.

Toch wordt er ook nog geklaagd, het gaat dan om hangjeugd, rommel op straat en weinig sociale samenhang, er is weinig respect voor elkaar. We concluderen dat de krachtwijkaanpak wel degelijk zin heeft, met name voor wie er interesse in heeft, maar dat niet alles op te lossen is.

Sylvie van Dijk