Meerderheid van de Raad voor voorstel PSV

29 juni 2011

Meerderheid van de Raad voor voorstel PSV

Tijdens de Raadsvergadering van 28 juni is het voorstel om PSV te steunen met 29 stemmen voor en 14 tegen aangenomen door de Eindhovense gemeenteraad. De SP, GroenLinks, Trots op Nederland, Leefbaar Eindhoven, Ferrie van de Broek (VVD), Dre Rennenberg (Ouderen Appel Eindhoven), Toon Meulensteen en Lioe-Anjie (beiden PvdA) en Petra Sodenkamp stemden tegen het voorstel.

De Gemeente koopt de grond onder het PSV stadion en trainingscomplex de Hertgang voor 48 miljoen. Daarvoor moet de Gemeente Eindhoven een lening afsluiten. PSV betaalt via een constructie elk jaar de rente over die lening aan de Gemeente Eindhoven.

PSV supporters verzamelden zich op het Stadhuisplein

De SP blijft van mening dat het geen overheidstaak is om de broek van betaald voetbal organisaties op te houden. Als PSV in de financiƫle problemen komt, is dat het probleem van PSV, niet van de overheid.

Tijdens de Raadsvergadering gaf het CDA aan voor het voorstel te zijn, want zij hadden een commissie van wijze mannen naar het voorstel laten kijken. De SP was niet verrast door de uitslag, want het CDA stond bij de bekendmaking al bijna op de bankjes te springen van enthousiasme.

Ook de PvdA maakte een mooi een tweetje met de wethouder. PSV zou twee keer per jaar met maatschappelijke partners om de tafel moeten gaan zitten en er wordt een potje gemaakt van vijf miljoen, die verspreid over de komende jaren naar PSV gaan. Met die kanttekeningen willen zij uitleggen aan de achterban dat ze voor het voorstel stemden.

Bianca met op de achtergrond een volle tribune met PSV supporters

De SP koos voor haar principes. En dat principe blijft gelijk, ook als het gaat over PSV. Politiek betekent keuzes maken en de SP kiest voor alle Eindhovense burgers, ook als dat tegen de wil van een groep mensen ingaat.

De Europese Commissie gaat zich nu nog buigen over het voorstel, om te kijken of er sprake is van staatssteun. Daarnaast zullen we de komende jaren zien of PSV haar eigen broek op kan houden. Is dit niet zo en klopt zij weer aan bij de Gemeente Eindhoven, dan zal de SP de partijen eraan herinneren dat een deel van hen heeft aangegeven dat dit een eenmalige transactie zou zijn.

Wij blijven dit dossier zeer kritisch volgen.

Bianca van Kaathoven
Fractie SP Eindhoven