Statensverkiezingen (II): Uw stem telt?

27 februari 2011

Statensverkiezingen (II): Uw stem telt?

U heeft zich ongetwijfeld wel eens afgevraagd wat de invloed van uw ene stem is bij de gemeenteraadsverkiezingen. U bent tenslotte maar één van de grofweg 2 miljoen Brabantse stemgerechtigden. Ziet u uw stem nog ergens terug?

Uw stem
Het antwoord is: 'jazeker'. Bij de Provinciale Statenverkiezingen mag u als kiezer één stem uitbrengen op een kandidaat na keuze van de kandidatenlijst van een partij. U kunt als kiezer geen stem uitbrengen op een politieke partij als geheel. Het aantal Statenzetels dat de partij uiteindelijk krijgt wordt bepaald naar ratio van het aantal ontvangen stemmen en het totaal aantal uitgebrachte stemmen. Het aantal zetels dat een partij in de Provinciale Staten mag bekleden is dus evenredig representatief aan het aantal ontvangen stemmen.

De Provinciale Staten van Noord-Brabant heeft 55 zetels. Voor het verkrijgen van één zetel zijn dus ruim 36.000 stemmen nodig of te wel het één-vijfenvijftigste deel van de stemmen als we ervan uitgaan dat alle stemgerechtigden ook hun recht uitoefenen. Dit is de kiesdeler, de som van het totaal aantal uitgebrachte stemmen gedeeld door de het aantal zetels. Bij een lagere kiezersopkomst weegt uw stem dus zwaarder. Veel stemmen voor een politieke partij betekent veel zetels in de Staten. Hier ziet u dus uw stem terug. Om in de raad te komen moet het totaal aantal stemmen op een partij of lijst hoger zijn dan 75 procent van de kiesdeler. Bij een opkomst van 42.1 procent (7 maart 2007) zijn dit 11.500 stemmen. U ziet uw stem dus direct terug.

Niet stemmen
Het is een illusie te denken dat u zich aan de verkiezingen kunt onttrekken door niet of blanco te stemmen. In dat geval stemt u in met de zetelverdeling die tot stand is gekomen door de mensen die wél hebben gekozen.

In totaal dingen er op 2 maart 11 partijen meer naar de Brabantse Statenzetels. Uw blanco of niet uitgebrachte stem wordt over de 11 partijen verdeeld naar ratio van het totaal aantal stemmen dat op de partijen is uitgebracht. Zo gaat uw stem voor het grootste deel naar de winnaar van de verkiezingen maar ook naar de VVD, SGP en naar de PVV.

Bij de vorige Statenverkiezingen bracht 42.1 procent van de Brabanders hun stem uit. De 57.9 procent die niet hun stem uitbracht stemden in dus met de uitslag die door de stemmende 42.1 procent werd bepaald. Als u blanco of niet stemt heeft u helemaal niets meer in de pap te brokkelen en diegene die dan wél gaat stemmen heeft juist meer invloed.

Het is van belang dat u gaat stemmen. Maar wat u ook doet, doe het bewust en met overtuiging...

Rob de Kruif
Redactie SP Eindhoven

Morgen volgt deel drie uit deze reeks: 'Statenverkiezingen (III): coalitie, water bij de wijn'

Statenverkiezingen (I): waarom zou u stemmen?