Stand van zaken rondom N69

19 februari 2011

Stand van zaken rondom N69

Woensdagavond 16 februari stroomde het langzaam vol in een bovenzaaltje van cultureel centrum de Hofnar in Valkenswaard. Uiteindelijk werd het zelfs druk met ruim 50 belangstellenden en moesten er zelfs stoelen bijgezet worden. Een goed teken want deze kwestie houdt vele gemoederen bezig.

SP-leden uit de regio en andere belangstellenden waren door de SP Provinciale Statenfractie uitgenodigd om geïnformeerd te worden over de recente ontwikkelingen rondom de N69. Willemieke Arts, Statenlid in Noord Brabant voor de SP, opende de avond en heette iedereen welkom. Zij lichtte ook kort het programma toe dat uit drie onderdelen bestond.

Willemieke Arts, Statenlid in Noord Brabant voor de SP, opende de avond

In het eerste gedeelte kreeg Bernard Gerard het woord in een poging om de historie, die al teruggaat naar de jaren 80 van de vorige eeuw, weer in herinnering te brengen. Vanaf 1985 heeft Bernard als oud SP- raadslid deze kwestie al nauwgezet gevolgd en er een archief over bijgehouden. Al in dat jaar besloot de overheid, toen de 69 nog een rijksweg was, dat er geen snelweg zou komen tussen Aalst en Valkenswaard. Later is de rijksweg overgedragen aan de provincie en daarom heet het nu ook N69.

Het is namelijk al decennia zo dat de N69 voor veel overlast zorgt vanwege het vele vrachtverkeer en sluipverkeer en dat leidt veel te hoge emissies aan fijnstof en stikstofoxiden. Dat is vooral in de dorpskernen van Aalst en Valkenswaard het geval.

De zaal stroomde goed vol

Verder is het van belang om je te realiseren dat Dommelen en Valkenswaard bijna geheel omsloten is door natuurgebieden die onderdeel vormen van de ecologische hoofdstructuur.

Dat maakt iedere oplossing extra gecompliceerd omdat daardoor natuurwaarden worden aangetast. Het is daarom niet verrassend dat er al decennia lang plannen zijn gemaakt maar er nog steeds geen besluit is genomen. Er moet wel iets gebeuren en daarom heeft de provincie uiteindelijk voor een integrale benadering gekozen. In een breed overleg met provincie en randgemeenten aangevuld met milieupartijen en vertegenwoordigers van enkele bedrijfstakken en actiegroep N69 wordt gezocht naar een oplossing die haalbaar is en betaalbaar en ook daadwerkelijk bijdraagt aan het verbeteren van het milieu.

Na enige tijd kwamen daar een zestal alternatieven uitrollen die op inspraakavonden zijn toegelicht. Op basis van de vele opmerkingen zijn daar inmiddels nog maar 2 alternatieven van over. De eerste noemt men de Westparallel en de tweede heet Middenvariant met een aan te leggen weg over het oude spoorwegtracé door Aalst-Waalre. De tweede variant komt ook dicht bij de nulplusvariant die niet tot nieuw asfalt hoeft te leiden maar wel met verbeteringen voor de bestaande N69.

Inmiddels heeft het adviesbureau Oranjewoud een onderzoek uitgevoerd naar deze varianten en geprobeerd om alle aspecten te onderzoeken en te wegen. Zij komen tot een rangschikking met een voorkeur voor de Westparallel. Bij de aanwezigen waren de meningen daarover zeer uiteenlopend. Sommigen noemde de Westparallel een onding omdat het dwars door veel landbouwgebieden gaat met mogelijk lange onteigeningsprocedures. Bovendien waren er ook twijfels of juist deze variant wel een oplossing zal gaan bieden voor het drukke verkeer.

Rechtsvoor Michiel Visser van de Brabantse Milieufederatie

Daarna was het woord aan Michiel Visser van de Brabantse Milieufederatie (BMF) die ook in het brede overleg vertegenwoordigd is. Zij hebben het gevoel gekregen dat de provincie en de randgemeenten al een officieus besluit lijken te hebben genomen voor de variant Westparallel.

Als dat besluit ook genomen wordt in het brede overleg betekent dat ook dat er maar een variant doorgerekend zal gaan worden op alle aspecten in de milieu effectrapportage (MER). De BMFheeft daarom kort geleden voorgesteld om in ieder geval de Middenvariant (met een aantal kleine aanpassingen) ook mee te nemen in de MER-fase zodat er vergelijkingen getrokken kunnen worden. Dan kan er uiteindelijk ook echt iets gekozen worden op basis van onderzochte feiten. Het lijkt erop dat het brede overleg hiermee akkoord zal gaan.

Annemarie Gerits van actiegroep oplossing-n69

Als laatste kwam Mevrouw Annemarie Gerits uit Dommelen aan het woord die behalve SP-lid ook lid is van OplossingN69. Ze is pas recent in actie gekomen nadat het haar duidelijk werd dat de actiegroep N69 en ook de gemeente Valkenswaard bij de variant Westparallel onvoldoende hadden gekeken naar de gevolgen voor met name Dommelen. Gesteund door een groep medebewoners heeft ze ook een website geopend met de link www.oplossing-n69.nl.

Dringende vragen uit het publiek

De inleidingen worden onderbroken door dringende vragen uit het publiek waaruit bleek dat deze weg de gemoederen al lang en hevig in beroering brengt. Daarnaast was er sprake van een grote mate van deskundigheid bij veel mensen. In de relatief korte tijd kon veel waardevolle informatie uitgewisseld worden. Het stoort mensen ook dat er geen openbare verslagen van de brede overlegbijeenkomsten zijn waardoor het weinig transparant lijkt.

Al met al een nuttige avond, maar de aanwezigen werd nog wel op het hart gedrukt om deze kwestie goed te blijven volgen en niet te aarzelen te reageren bij je eigen gemeente, of de BMF of bij de provincie. Laat je stem horen!

Ruud Thelosen
Redactie SP Eindhoven

Bernard Gerard voegt aan dit verslag nog het volgende toe

1. Het aspect van de kosten .
    Het Rijk heeft bij de overdracht van de N69 aan de Provincie er een zak geld bij gelegd van 70 miljoen Euro. De provincie heeft zelf ook 70 miljoen in de pot gestopt. Omdat er al een paar miljoen uitgegeven is, is er nu zo’n 135 miljoen beschikbaar voor een weg, die een slordige 250 miljoen kost (dat geldt voor beide varianten). Op een verkiezingsbijeenkomst in Aarle-Rixtel verklaarde gedeputeerde Van Heugten (CDA) een dag later dat het tekort opgebracht zal moeten worden door het SRE en de gemeenten in het gebied.
    Reden te meer om ook eens naar het ambitieniveau van de oplossing te kijken.
  2. Ik ben het eens met het principe van de brede, integrale aanpak van de N69, en daarom hoop ik nog steeds dat er een gezamenlijk standpunt uitkomt.
    Ik ben het nog niet zo eens met de manier waarop aan het principe vormgegeven wordt, met name niet met het onderzoek van Oranjewoud. Ik kom daar in een apart artikel nog op terug.
  3. Wat een grote rol speelt, maar niet hardop gezegd wordt, is dat de lokale bestuurders in Aalst/Waalre en Valkenswaard ruzie met eigen pressiegroepen proberen te ontlopen door de weg aan te leggen op een plaats, waar er tot voor kort niemand tegen protesteerde. Want anders moet men met de villabezitters langs de Lissevenlaan en langs het oude spoorbaantracé in de slag.
  4. Naar aanleiding van de avond heeft de Provinciale Statenfractie een voorlopig standpunt vastgesteld. Voorlopig, omdat het proces nog niet afgelopen is.
    • Iedereen is het eens over het 0+ programma (OV, ruimtelijke ordening, betere benutting). Laten we daar maar vast krachtdadig aan beginnen, liefst nog een onsje meer.
    • Nieuw asfalt is in deze situatie voor de SP niet bij voorbaat onbespreekbaar, maar het hangt ervan af waar en hoe. Vooralsnog heeft de SP sympathie voor de BMF-variant. Omdat dat een soort lid is van de familie van West-Middenoplossingen, moet die groep oplossingen in beeld blijven en gelijkwaardig doorgerekend worden.
    • De effecten van een collectief Verkeers Circulatie Plan (bijvoorbeeld een geordend éénrichting-patroon) konden wel eens van dezelfde orde van grootte zijn als de abstracties van het Oranjewoud-onderzoek. Dit soort uitwerkingen moeten meegenomen worden in de berekeningen.
    • De SP zal zo lang mogelijk proberen om Natura 2000 – gebieden, zoals de dalen van Dommel en Keersop, te beschermen.
    • De SP steunt de nieuwe actiegroep Oplossing N69 in Dommelen, als deze daar behoefte aan heeft.

Bernard Gerard