SP trapt leegstandsprotest af in Eindhoven

25 februari 2011

SP trapt leegstandsprotest af in Eindhoven

SP afdeling Eindhoven heeft dinsdag 22 februari de leegstandsactie van de SP afgetrapt in Eindhoven. Dat gebeurde door op leegstaande panden in Eindhoven posters te plakken met de tekst "Leegstands Protest!".

SP gemeenteraadslid Jan van Erp: "In Eindhoven staat 14% van de kantoorruimte leeg en dat vinden wij te veel. Terwijl een groot deel van de panden structureel leegstaat worden er toch er nieuwe kantoren bijgebouwd. Deze ruimteverspilling moet stoppen."

Leegstaand kantoor in het centrum
Leegstaand kantoor in het centrum (Foto: Paul van Gool)

De hele week voert de SP op meerdere plaatsen (Tilburg, Breda en Oss) actie tegen de leegstand in de provincie. Veel bedrijven en kantoren staan leeg. In heel Nederland staat inmiddels ruim 7 miljoen vierkante meter aan kantoorpanden leeg.

Wat de SP betreft komt er snel een einde aan deze ruimteverspilling. Jan van Erp: "Provincie en gemeenten in Brabant moeten zich actiever opstellen om dit probleem op te lossen. Leegstaande kantoren kunnen worden omgebouwd of plaatsmaken voor woningen en appartementen. Dat is hard nodig omdat in veel plaatsen mensen soms wel tien jaar op een wachtlijst staan voor een huurwoning."

Leegstandsprotest
Leegstandsprotest (Foto: Paul van Gool)

De SP wil verder dat er geen nieuwe kantoren worden gebouwd zolang er in de regio oude kantoorpanden leegstaan.

De SP wil ook geen nieuwe bedrijventerreinen aanleggen zolang er in een regio nog ruimte is op bestaande terreinen, er veel leegstaande bedrijven in de regio staan of als er nog ruimtewinst valt te behalen op verouderde bedrijventerreinen.