Regeringsblok wijst Eindhoven Airport standpunt regio af

24 februari 2011

Regeringsblok wijst Eindhoven Airport standpunt regio af

De stemming in de Tweede Kamer over de Luchtvaartnota (15-02-2011) verliep langs de klassieke links-rechtslijnen. De asfaltpartijen CDA, VVD en PVV steunen de ongebreidelde groei van het vliegen; PvdA, CU, SP en GroenLinks willen er de rem op; en SGP en D66 wiebelen ertussen in. Dit even in grote lijnen, want het waren heel veel en zeer uiteenlopende moties.

Het Platform de 10 geboden voor Eindhoven Airport (waarin ook de SP) had in het voortraject heel erg zijn best gedaan om via interne kanalen de partijen in de Tweede Kamer te beïnvloeden. In dit verband moet het recente interne proces bij de PvdA geprezen worden.

Eindhoven Airport
Eindhoven Airport / Foto: Rob de Kruif

Ik heb drie moties geschreven voor de SP-fractie, welke helaas afgewezen zijn (over een nieuwe Regionale Overeenkomst en het handhaven van de bestaande, over onafhankelijke geluidsmeting en over aanvullend milieubeleid). GroenLinks – woordvoerder Van Tongeren had vanuit haar Greenpeace – verleden het beste verhaal (en ook enkele moties) – het blijft jammer dat GroenLinks in Eindhoven inmiddels vanwege de collegedeelname het vliegveld steunt.

Ook had het Platform ploegjes naar de Tweede Kamer gestuurd als morele ondersteuning van woordvoerder Klaas Kopinga bij de hoorzitting, en van de fractie bij het Nota-overleg. De nederlaag is balen, maar niet absoluut. Zonder het verzet had de regio 10.000 vliegbewegingen meer moeten tolereren. Bovendien is de gevoeligheid voor de problematiek zodanig gegroeid, dat Eindhoven Airport veel strakker op de vingers gekeken wordt. En, wie weet hoe lang dit kabinet zit.

Het voorlopig stenogram van de behandeling en het stemgedrag van de partijen staan op de website www.de10gebodenvoorea.nl , onder het hoofdje “Navigatie” en dan de knop “documenten” linksboven op het scherm.

Het Platform zal niet bij de pakken gaan neerzitten. De noodzaak van een organisatie die het doen en laten van het vliegveld kritisch volgt is allesbehalve verdwenen. Het verdedigen van de Regionale Overeenkomst, die t/m 2014 afgesloten is, is een belangrijk aanknopingspunt. Uit het Nota–overleg bleek dat het ding de voorstanders als een graat in de keel zit. Staatssecretaris Atsma probeerde er in zijn verhaal zo snel mogelijk overheen te kletsen (“Alders zou het wel oplossen”). We zullen zien. Er zijn ook andere aanknopingspunten, zoals bijvoorbeeld de wens om een onafhankelijke geluidsmeting gerealiseerd te krijgen.

Het Platform bekijkt hoe het hierna verder gaat. Binnenkort is er een overleg met gemeenteraads- en collegeleden uit de regio. Ook zal er naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe achterbanbijeenkomst van het Platform georganiseerd worden.

Bernard Gerard